مولدسازی دارایی
همچنین: مولدسازی
دولت ایران صاحب هزاران ساختمان، زمین و پروژه نیمهکاره است که سالهاست بدون استفاده ماندهاند و فقط هزینه نگهداری دارند. مولدسازی یعنی این داراییهای «خوابیده» را به چرخه اقتصاد برگردانیم؛ یعنی دولت آنها را بفروشد، اجاره دهد یا با مشارکت بخش خصوصی فعال کند تا به جای خاک خوردن، به منبعی برای تامین بودجه تبدیل شوند. این کار در واقع تبدیل داراییهای مرده به سرمایههای زنده و سازنده است. وقتی دولت با کسری بودجه مواجه میشود، اگر نتواند از اموال مازادش پول درآورد، ممکن است به روشهای تورمزا مثل چاپ پول رو بیاورد که مستقیماً قدرت خرید مردم را کم میکند. برای مثال، اگر یک زمین رها شده دولتی در یک شهر فروخته شود و درآمد آن صرف تکمیل شبکه فاضلاب یا نوسازی مدارس همان منطقه شود، هم رفاه عمومی بالا میرود و هم از رشد قیمتها ناشی از استقراض دولت جلوگیری میشود.
چرا الان مهم است
تازهبحران ناترازی در صندوقهای بازنشستگی، سیاستگذار را به سمت استفاده از داراییهای منجمد این نهادها کشانده است. مولدسازی اکنون به عنوان راهکاری برای خروج از مدیریت سنتی و تبدیل املاک و مستغلاتِ بیبازده به سرمایههای مولد مطرح شده تا علاوه بر جبران نقدینگی، توانِ پرداخت مستمریها در شرایط تورمی تقویت شود.
آخرین اخبار با این مفهوم

تغییر استراتژی نرخ بهره و رونمایی از توکنسازی زمین برای مهار تورم
دولت با معکوس کردن منحنی نرخ بهره و معرفی ابزارهایی مثل توکن زمین و صندوق ارزی، به دنبال مهار تورم است.
۱ تیر ۱۴۰۵
نسخه نجات صندوقهای بازنشستگی: عبور از مدیریت منفعل به سرمایهگذاریهای جایگزین
صندوقهای بازنشستگی برای بقا باید داراییهای غیرمولد را واگذار کرده و به سمت مدیریت فعال و سرمایهگذاری در زیرساختها حرکت کنند.
۳۱ خرداد ۱۴۰۵