بهرهوری کل عوامل تولید
فرض کنید دو کارخانه تولید لوازم خانگی در ایران داریم که تعداد کارگر و دستگاههایشان برابر است، اما یکی دو برابر دیگری یخچال تولید میکند. آن چیزی که باعث این تفاوت میشود، بهرهوری کل عوامل تولید است. این مفهوم یعنی خروجیِ ما چقدر فراتر از صرفاً جمعِ تعداد کارگر و مقدار پول و تجهیزات است؛ در واقع نشاندهنده کیفیت مدیریت، دانش فنی و استفاده درست از تکنولوژی در دلِ اقتصاد است.
در اقتصاد ایران، سالهاست که رشد ما بیشتر وابسته به تزریق منابع مثل فروش نفت یا سرمایهگذاریهای سنگین دولتی بوده، نه بالا رفتنِ بهرهوری. وقتی بهرهوری پایین باشد، برای تولیدِ بیشتر مجبوریم مدام پولِ بیشتری خرج کنیم که نتیجهاش تورم و گران شدن کالاهاست. اگر بهرهوری بالا برود، یعنی بدون اینکه قیمتها پرواز کنند، کیفیت زندگی مردم بهتر میشود و قدرت خریدشان بالا میرود؛ چون کالاها با هزینه کمتر و کیفیت بهتر تولید شدهاند.
چرا الان مهم است
تازهبحث داغ سرمایهگذاری خارجی دوباره زنده شده است. در اقتصاد ایران که سالهاست با فرسودگی ماشینآلات و روشهای قدیمی دستوپنجه نرم میکند، ورود سرمایه فقط به معنی پول نیست؛ بلکه یعنی ورود تکنولوژی و مدیریتی که میتواند از هر واحدِ سرمایه و نیروی کار، خروجیِ بیشتری بگیرد. این همان «بهرهوری کل» است که تعیین میکند آیا تولید ملی ما واقعاً رشد میکند یا درجا میزند.
آخرین اخبار با این مفهوم

سرمایهگذاری خارجی در ایران: موتور محرک یا تهدیدی برای تولید داخلی؟
سرمایهگذاری خارجی بهخودیخود معجزه نمیکند؛ موفقیت آن در ایران گروی کیفیت نهادها و توانایی جذب فناوری توسط بخش خصوصی است.
۱ تیر ۱۴۰۵