بازار بدهی
بازار بدهی در واقع سیستمی است که در آن دولت یا شرکتهای بزرگ بهجای مراجعه به بانک، مستقیماً از مردم و نهادهای مالی پول قرض میکنند. در ایران، مشهورترین ابزار این بازار اوراق «اسناد خزانه اسلامی» یا همان اخزا است. وقتی شما این اوراق را میخرید، در حقیقت به دولت وام دادهاید و در عوض، سندی معتبر دریافت میکنید که تضمین میکند طلب شما در تاریخ معینی پرداخت میشود. این بازار به نوعی قلب تپنده تأمین مالی بدون چاپ پول بدون پشتوانه است. برای شما به عنوان یک فرد عادی، بازار بدهی یعنی امنیت و سود پیشبینیپذیر. وقتی بازارهای پرریسک مثل دلار یا سکه دچار نوسان شدید میشوند، سرمایهگذاری در اوراق بدهی یا صندوقهای درآمد ثابت که در این بازار فعال هستند، مانند یک پناهگاه امن عمل میکند. این اوراق معمولاً سودی بیشتر از سپردههای بانکی دارند و چون در بورس قابل معامله هستند، هر زمان که به پولتان نیاز داشته باشید، میتوانید آنها را بفروشید و نقد کنید، بدون اینکه مثل بانک جریمه شکست سود بپردازید.
چرا الان مهم است
تازهبا بحثهای اخیر درباره واقعیسازی نرخ سود بانکی، بازار بدهی دوباره به کانون توجه برگشته است. این بازار که محل خرید و فروش اوراقی مثل «اخزا» است، دماسنج نرخ بهره در اقتصاد ایران محسوب میشود. تنظیم این نرخها تعیین میکند که پول مردم به سمت سپرده بانکی برود یا اوراق بدهی، و این تعادل مستقیماً روی رونق یا رکود بورس تهران اثر میگذارد.
آخرین اخبار با این مفهوم

چرا واقعیسازی نرخ سود بانکی تهدیدی برای بورس نیست؟
افزایش نرخ سود بانکی صرفاً همگامسازی با نرخ ۴۰ درصدی فعلی بازار است و شوک جدیدی به ارزشگذاری بورس وارد نمیکند.
۶ تیر ۱۴۰۵