
معمای نرخ سود؛ چرا سرکوب مالی به ضرر اقتصاد و بانکها تمام شد؟
نرخ سود دستوری و منفی، با ایجاد رانت، ناترازی بانکی و خروج سرمایه، خود به موتور محرک تورم تبدیل شده است.
چطور ممکن است یک بانک در صورتهای مالیاش سودده باشد اما در واقعیت در حال نابود کردن داراییهای سپردهگذارانش باشد؟
پاسخ را از دستیار بپرسنکات کلیدی خبر
چرا این خبر مهم است؟
وقتی سود بانکی بسیار کمتر از تورم باشد، قدرت خرید سپردههای شما کاهش مییابد و وام گرفتن به امتیازی تبدیل میشود که فقط نصیب افراد با نفوذ میشود.
نکات پنهان خبر
بسیاری از بانکها در حالی سود سهام تقسیم میکنند که در واقعیت زیانده هستند؛ این «سود موهوم» ثروت واقعی بانک را خارج کرده و امنیت سپردههای مردم را در بلندمدت به خطر میاندازد.
نگاه دیگر
برخی معتقدند افزایش نرخ سود در شرایط رکودی، هزینه تولید را بالا برده و باعث تعمیق رکود میشود.
منتظر چه باید بود؟
بانک مرکزی باید برنامهای تدریجی برای نزدیک کردن نرخ سود به واقعیتهای اقتصادی ارائه دهد که موفقیت آن گرو انضباط بودجهای دولت است.
اگر…؟
اگر نرخ سود بانکی به سطح تورم برسد، آیا شاهد سقوط قیمتها در بازار خودرو و مسکن خواهیم بود؟
پاسخ را از دستیار بپرسپژواک تاریخی
بحران موسسات مالی غیرمجاز در دهه ۹۰ نمونهای از نادیده گرفتن واقعیتهای بازار پول و رقابت ناسالم برای جذب سپرده بود.