سود موهوم
سود موهوم یعنی سودی که از جیب نرفته اما به جیب هم نیامده است. در اقتصاد ایران که تورم بالاست، قیمت داراییها مثل ساختمان یا خودروی شرکت دائم بالا میرود. اگر شرکتی صرفاً به خاطر گران شدنِ این داراییها در بازار یا بدونِ دریافتِ پولِ نقد از مشتریانش، عددی را به عنوان سود در گزارشهایش بنویسد، درگیر سود موهوم شده است. در واقع، این عدد نشاندهنده رشدِ واقعی کسبوکار نیست، بلکه فقط بازی با اعداد روی کاغذ است که واقعیتِ اقتصادی پشت آن نیست.
این موضوع برای سهامداران بورس و سپردهگذاران بانکی حیاتی است. وقتی یک بانک یا شرکت ایرانی سود موهوم تقسیم میکند، در حقیقت دارد از «اصلِ سرمایه» خود به مردم پول میدهد، چون سودِ واقعی نساخته است. این کار باعث میشود شرکت از درون تهی شود و در بلندمدت ارزش دارایی شما افت کند. مثلاً اگر بانکی به جای درآمدِ واقعی، جریمههای دیرکردی را که هنوز وصول نشده به عنوان سود ثبت کند، در حال توزیعِ سود موهوم است که در نهایت به ناترازی بانک و آسیب به کل اقتصاد منجر میشود.
چرا الان مهم است
تازهاین روزها که بحث سرکوب مالی و ناترازی بانکها داغ شده، شناخت «سود موهوم» حیاتی است. وقتی بانکها تحت فشار نرخهای دستوری، روی کاغذ سود شناسایی میکنند اما در واقعیت پولی وارد خزانه نشده، دارایی شما در بورس یا سپردههای بانکی با ریسک مواجه میشود. این سودهای کاغذی، ریشه اصلی ناترازی شبکه بانکی ایران در سالهای اخیر است.
آخرین اخبار با این مفهوم

معمای نرخ سود؛ چرا سرکوب مالی به ضرر اقتصاد و بانکها تمام شد؟
نرخ سود دستوری و منفی، با ایجاد رانت، ناترازی بانکی و خروج سرمایه، خود به موتور محرک تورم تبدیل شده است.
۶ تیر ۱۴۰۵