مقررات و حکمرانی اقتصادی۱ خبر

تصدی‌گری دولت

تصدی‌گری دولت به زبان ساده یعنی دولت آستین‌هایش را بالا بزند و خودش مشغولِ خرید، فروش و تولید کالاها شود. در یک اقتصاد سالم، دولت باید مثل یک داورِ بی‌طرف فقط قوانین را بنویسد و بر اجرای آن‌ها نظارت کند، اما در حالت تصدی‌گری، دولت خودش تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین بازیکنان زمینِ اقتصاد می‌شود. در ایران، این پدیده را در مالکیت و مدیریت مستقیم دولت بر صنایع بزرگی مثل خودروسازی، بانکداری و پتروشیمی‌ها به وضوح مشاهده می‌کنیم. تصدی‌گری دولت مستقیماً روی کیفیت زندگی و دارایی شما اثر می‌گذارد؛ چون وقتی دولت هم‌زمان هم قانون‌گذار است و هم رقیب، بخش خصوصی واقعی توان رقابت پیدا نمی‌کند و در نتیجه انحصار و کاهش کیفیت رخ می‌دهد. از سوی دیگر، بسیاری از این شرکت‌های دولتی زیان‌ده هستند و دولت برای جبرانِ مخارج آن‌ها، ناچار به استقراض از بانک مرکزی یا بودجه عمومی می‌شود که نتیجه نهایی آن تورم و کوچک شدن سفره مردم است. برای مثال، مدیریت دولتی در صنعت خودرو باعث شده تا علی‌رغم قیمت‌های بالا، نوآوری و رقابت فدای ساختارهای اداری و هزینه‌های بالای مدیریتی شود.

چرا الان مهم است

تازه

با جدی شدن بحث فروش اموال مازاد دولت، دوباره موضوع «تصدی‌گری» یا همان دخالت مستقیم دولت در اداره بنگاه‌ها سر زبان‌ها افتاده است. تحلیل‌گران هشدار می‌دهند که بدون اصلاح ریشه‌ایِ نحوه مدیریت دولت، صرفِ واگذاری دارایی‌ها نمی‌تواند غول تورم را مهار کند و سفره مردم را از فشار قیمت‌ها نجات دهد.

آخرین اخبار با این مفهوم

پازوکی: آزادسازی دارایی‌ها بدون اصلاحات ساختاری تورم را مهار نمی‌کند

پازوکی: آزادسازی دارایی‌ها بدون اصلاحات ساختاری تورم را مهار نمی‌کند

آزادسازی دارایی‌ها فرصتی برای اقتصاد است، اما بدون اصلاحات ساختاری و تقویت بخش خصوصی، تورم مهار نخواهد شد.

۲ تیر ۱۴۰۵