رشد و تولید ملی۱ خبر

بهره‌وری کل عوامل تولید

فرض کنید دو کارخانه تولید لوازم خانگی در ایران داریم که تعداد کارگر و دستگاه‌هایشان برابر است، اما یکی دو برابر دیگری یخچال تولید می‌کند. آن چیزی که باعث این تفاوت می‌شود، بهره‌وری کل عوامل تولید است. این مفهوم یعنی خروجیِ ما چقدر فراتر از صرفاً جمعِ تعداد کارگر و مقدار پول و تجهیزات است؛ در واقع نشان‌دهنده کیفیت مدیریت، دانش فنی و استفاده درست از تکنولوژی در دلِ اقتصاد است.

در اقتصاد ایران، سال‌هاست که رشد ما بیشتر وابسته به تزریق منابع مثل فروش نفت یا سرمایه‌گذاری‌های سنگین دولتی بوده، نه بالا رفتنِ بهره‌وری. وقتی بهره‌وری پایین باشد، برای تولیدِ بیشتر مجبوریم مدام پولِ بیشتری خرج کنیم که نتیجه‌اش تورم و گران شدن کالاهاست. اگر بهره‌وری بالا برود، یعنی بدون اینکه قیمت‌ها پرواز کنند، کیفیت زندگی مردم بهتر می‌شود و قدرت خریدشان بالا می‌رود؛ چون کالاها با هزینه کمتر و کیفیت بهتر تولید شده‌اند.

آخرین اخبار با این مفهوم

سرمایه‌گذاری خارجی در ایران: موتور محرک یا تهدیدی برای تولید داخلی؟

سرمایه‌گذاری خارجی در ایران: موتور محرک یا تهدیدی برای تولید داخلی؟

سرمایه‌گذاری خارجی به‌خودی‌خود معجزه نمی‌کند؛ موفقیت آن در ایران گروی کیفیت نهادها و توانایی جذب فناوری توسط بخش خصوصی است.

۱ تیر ۱۴۰۵