ترانزیت
ترانزیت در واقع اجاره دادنِ مسیر است. وقتی یک کامیون از ترکیه بار میزند تا به ازبکستان برود و از جادههای ایران عبور میکند، یا وقتی کالایی در بندر عباس تخلیه میشود تا با قطار به روسیه برود، ترانزیت اتفاق افتاده است. در این فرآیند، کالا نه وارد بازار ایران میشود و نه متعلق به ماست؛ ما فقط میزبانِ عبور آن هستیم و بابت این خدمات، هزینه دریافت میکنیم. این موضوع برای اقتصاد ایران حیاتی است چون جایگزین امنی برای درآمد نفت محسوب میشود. هرچه ترانزیت از خاک ما بیشتر شود، تقاضا برای خدمات جانبی مثل تعمیرگاهها، رستورانهای بینراهی و شرکتهای حملونقل افزایش مییابد و ارز واقعی وارد کشور میشود. مثلاً فعال شدن کامل بندر چابهار برای جابهجایی بار هند به آسیای میانه، میتواند هزاران شغل مستقیم ایجاد کرده و به رشد اقتصادی استانهای محروم کمک کند.
چرا الان مهم است
تازهایران با تکیه بر موقعیت «چهارراهی» خود، دوباره به دنبال کسب درآمد از عبور کالاهای همسایگان است. فعال شدن مسیرهای ترانزیتی مثل انتقال کالا به افغانستان و تمرکز بر ظرفیتهای خزر، فراتر از یک جابهجایی ساده، راهکاری برای بیاثر کردن تحریمها و تقویت جایگاه اقتصادی کشور در معادلات منطقهای و دوران پساتوافق محسوب میشود.
آخرین اخبار با این مفهوم

رونق دوباره در بندر شهید رجایی؛ آغاز ترانزیت شکر به افغانستان پس از رفع محدودیتها
پهلوگیری اولین کشتیهای سال در بندر شهید رجایی و آغاز ترانزیت ۲۵۰۰ تن شکر به افغانستان پس از رفع محاصره دریایی.
۲ تیر ۱۴۰۵
نقشه راه بخش خصوصی برای اقتصاد پساتوافق؛ از آزادسازی منابع تا اصلاح قوانین تجاری
دولت و بخش خصوصی برای مدیریت منابع آزاد شده و بازسازی اقتصاد در دوران پساتوافق وارد فاز عملیاتی و برنامهریزی شدند.
۳۱ خرداد ۱۴۰۵
دریای خزر؛ شاهراه نادیده گرفته شده برای دور زدن تحریمها و کاهش هزینههای تجارت
فعالسازی ظرفیت بنادر شمالی میتواند با کوتاهتر کردن مسیرهای تجاری، وابستگی به بنادر جنوبی و کشورهای حاشیه خلیج فارس را کاهش دهد.
۳۱ خرداد ۱۴۰۵