احیای مستقیم
احیای مستقیم یعنی جدا کردن اکسیژن از سنگآهن بدون نیاز به ذوب کردن آن در کورههای عظیم ذغالسنگ. در این فرایند، گاز طبیعی نقش اصلی را بازی میکند تا سنگِ خام را به محصولی متخلخل به نام آهن اسفنجی تبدیل کند. این روش دقیقاً برعکسِ شیوه سنتی بسیاری از کشورهای جهان است که از ذغالسنگ استفاده میکنند و به همین دلیل، صنعت فولاد ایران کاملاً به شبکه سراسری گاز کشور گره خورده است.
اهمیت این موضوع برای دارایی شما در بازار سرمایه روشن میشود؛ وقتی زمستانها گاز صنایع قطع میشود، فرایند احیای مستقیم در شرکتهایی مثل فولاد مبارکه یا فولاد خوزستان متوقف شده و سودآوری آنها مستقیماً کاهش مییابد. از سوی دیگر، چون ایران منابع گاز فراوانی دارد، این تکنولوژی باعث شده هزینه تولید فولاد در کشور نسبت به رقبا پایین بماند و سهام این شرکتها به یکی از ستونهای اصلی سبد دارایی سهامداران ایرانی تبدیل شود.
چرا الان مهم است
تازهبا کاهش ذخایر سطحی سنگآهن و بحران انرژی، روش احیای مستقیم که قلب تپنده فولادسازی ایران است، با چالش جدی روبرو شده است. تلاش برای حذف ناخالصیهایی مثل گوگرد و تغییر استراتژی استخراج، نشاندهنده تلاش صنعت برای حفظ بقای این روش در شرایطی است که دسترسی به مواد اولیه باکیفیت و انرژی ارزان دیگر مثل گذشته تضمینشده نیست.
آخرین اخبار با این مفهوم

رکوردشکنی تولید در فولاد کاوه جنوب کیش با بهرهوری ۱۱۴ درصدی و کاهش مصرف انرژی
فولاد کاوه جنوب کیش با عبور از ظرفیت طراحی و کاهش مصرف انرژی، رکورد تولید آهن اسفنجی را جابهجا کرد.
۵ تیر ۱۴۰۵
بحران ذخایر سنگآهن در ایران؛ پایان دوران استخراج آسان و ضرورت کوچ به اعماق زمین
ذخایر سنگآهن ایران رو به اتمام است و صنعت فولاد برای بقا نیازمند سرمایهگذاری فوری در فناوریهای اکتشاف عمیق است.
۱ تیر ۱۴۰۵
بهرهبرداری از واحد سولفورزدایی صبا فولاد؛ استراتژی جدید برای مقابله با محدودیتهای انرژی
صبا فولاد با راهاندازی واحد سولفورزدایی، ضمن افزایش کیفیت، خود را برای مقابله با ناترازی انرژی آماده کرد.
۱ تیر ۱۴۰۵