
بحران ذخایر سنگآهن در ایران؛ پایان دوران استخراج آسان و ضرورت کوچ به اعماق زمین
ذخایر سنگآهن ایران رو به اتمام است و صنعت فولاد برای بقا نیازمند سرمایهگذاری فوری در فناوریهای اکتشاف عمیق است.
چرا کشوری که روی کمربند معدنی جهان قرار دارد، ممکن است تا کمتر از دو دهه دیگر به واردکننده سنگآهن تبدیل شود؟
پاسخ را از دستیار بپرسنکات کلیدی خبر
چرا این خبر مهم است؟
کاهش ذخایر سنگآهن به معنای گرانی مواد اولیه، تهدید تولید فولاد و در نهایت افزایش قیمت تمامشده در صنایع ساختمان و خودرو است.
نکات پنهان خبر
بحران فعلی ناشی از کمبود فیزیکی ماده معدنی نیست، بلکه ناشی از «شکاف تکنولوژیک» است؛ ایران دانش و تجهیزات کافی برای استخراج از اعماق را ندارد و همچنان به معادن سطحی وابسته است.
نگاه دیگر
برخی معتقدند با آزادسازی قیمتها و حذف قیمتگذاری دستوری، بخش خصوصی انگیزه کافی برای کشف ذخایر جدید حتی در اعماق را پیدا خواهد کرد.
منتظر چه باید بود؟
انتظار میرود کنسرسیومهای بزرگ فولادی برای تملک محدودههای اکتشافی جدید و واردات تجهیزات حفاری عمیق اقدام کنند.
اگر…؟
اگر ایران نتواند در ۸ سال آینده ذخایر جدیدی کشف کند، آیا صنعت فولاد با نیمی از ظرفیت خود کار خواهد کرد؟
پاسخ را از دستیار بپرسپژواک تاریخی
در دهه ۸۰ شمسی نیز نگرانیهای مشابهی وجود داشت که با کشف ذخایر جدید در گلگهر و چادرملو مرتفع شد، اما اکنون پتانسیلهای سطحی به پایان رسیدهاند.