
سرمایهگذاری ۲۵ میلیون دلاری قزاقستان در بندر شهید رجایی برای جهش ترانزیتی
قزاقستان با سرمایهگذاری ۲۵ میلیون دلاری، نخستین مرکز لجستیکی اختصاصی و ۱۰۰ درصد خارجی را در بندر شهید رجایی میسازد.
چرا قزاقستان در شرایطی که بسیاری از سرمایهگذاران از ایران دوری میکنند، ۲۵ میلیون دلار روی یک قطعه زمین در بندر رجایی ریسک کرده است؟
پاسخ را از دستیار بپرسنکات کلیدی خبر
چرا این خبر مهم است؟
این قرارداد نشاندهنده فعال شدن ظرفیتهای ترانزیتی ایران در کریدور شمال-جنوب و جذب سرمایه خارجی در شرایط تحریمی است که میتواند درآمدهای ارزی پایداری ایجاد کند.
نکات پنهان خبر
ورود مستقیم قزاقستان به مدیریت لجستیک در خاک ایران، نشاندهنده استراتژی کشورهای محصور در خشکی برای تضمین امنیت زنجیره تأمین خود و کاهش وابستگی به واسطههای تجاری است.
نگاه دیگر
برخی منتقدان معتقدند واگذاری طولانیمدت (۲۷ ساله) اراضی بندری به شرکتهای خارجی باید با نظارت دقیق بر حاکمیت ملی و امنیتی همراه باشد.
منتظر چه باید بود؟
آغاز عملیات ساختمانی پروژه و احتمالاً امضای تفاهمنامههای مشابه با سایر کشورهای آسیای میانه برای حضور در بنادر جنوبی ایران.
اگر…؟
اگر این پروژه با موفقیت اجرا شود، آیا میتواند راه را برای حضور هند یا چین در پروژههای مشابه در سایر بنادر ایران هموار کند؟
پاسخ را از دستیار بپرسپژواک تاریخی
در دهههای گذشته، سرمایهگذاریهای خارجی در بنادر ایران عمدتاً به صورت اپراتوری یا پروژههای مشترک (Joint Venture) بوده و مالکیت ۱۰۰ درصدی در بخش لجستیک کمتر سابقه داشته است.