
چرا واقعیسازی نرخ سود بانکی تهدیدی برای بورس نیست؟
افزایش نرخ سود بانکی صرفاً همگامسازی با نرخ ۴۰ درصدی فعلی بازار است و شوک جدیدی به ارزشگذاری بورس وارد نمیکند.
چرا وقتی نرخ سود بانکی بالا میرود، تحلیلگران میگویند بورس قبلاً این ضربه را خورده و جای نگرانی نیست؟
پاسخ را از دستیار بپرسنکات کلیدی خبر
چرا این خبر مهم است؟
این خبر به شما میگوید که چرا علیرغم شایعات افزایش سود بانکی، نباید نگران سقوط بورس باشید؛ چراکه بازار قبلاً این نرخها را در محاسبات خود لحاظ کرده است.
نکات پنهان خبر
بازار سرمایه مدتهاست با نرخ بهره واقعی ۴۰ درصدی (در بازار اوراق) معامله میشود؛ بنابراین تغییر نرخ سود سپرده بانکی به ارقام پایینتر از این مقدار، عملاً هزینه فرصت جدیدی برای سرمایهگذاران حرفهای ایجاد نمیکند.
نگاه دیگر
برخی منتقدان معتقدند رسمی شدن نرخهای بالا میتواند انتظارات تورمی را تحریک کرده و هزینه تولید را برای صنایع بورسی بهشدت افزایش دهد.
منتظر چه باید بود؟
باید حجم انتشار اوراق در اصلاحیه بودجه را رصد کرد؛ اگر از ۱۵۰۰ همت فراتر رود، فشار بر نرخ بهره واقعی افزایش خواهد یافت.
اگر…؟
اگر نرخ بهره واقعی به ۵۰ درصد برسد، آیا باز هم سهام با P/E ۴ واحدی جذاب خواهند بود؟
پاسخ را از دستیار بپرسپژواک تاریخی
در اواخر سال ۱۴۰۲ نیز بانک مرکزی با انتشار گواهی سپرده ۳۰ درصدی سعی در واقعیسازی نرخها داشت که شوک کوتاهمدتی به بورس وارد کرد اما به سرعت تخلیه شد.