اوراق دولتی
وقتی دولت برای پروژههای عمرانی یا پرداخت بدهیهایش پول کم میآورد، بهجای چاپ پول که باعث تورم میشود، از مردم و بانکها قرض میگیرد. این قرض در قالب برگههایی به نام اوراق دولتی (مثل اسناد خزانه یا اراد) در بورس عرضه میشود. در واقع شما با خرید این اوراق، طلبکارِ دولت میشوید و در مقابل، سودی قطعی و بدون ریسک دریافت میکنید که امنیت آن از هر شرکت خصوصی یا بانکی بالاتر است. اهمیت این اوراق برای شما در نقش «لنگرگاه امن» است؛ در اقتصاد پرنوسان ایران که بورس یا طلا ممکن است ناگهان ریزش کنند، اوراق دولتی تنها دارایی هستند که سودشان تضمین شده است. مثلاً اگر نرخ سود این اوراق در بازار بالا برود، معمولاً سود سپردههای بانکی هم به دنبال آن حرکت میکند. پس حتی اگر مستقیماً اوراق نخرید، نوسان قیمت آنها روی سودی که بانک به حساب شما میدهد یا هزینه وامی که برای خرید خودرو و مسکن میگیرید، مستقیماً اثر میگذارد.
آخرین اخبار با این مفهوم

چرا واقعیسازی نرخ سود بانکی تهدیدی برای بورس نیست؟
افزایش نرخ سود بانکی صرفاً همگامسازی با نرخ ۴۰ درصدی فعلی بازار است و شوک جدیدی به ارزشگذاری بورس وارد نمیکند.
۶ تیر ۱۴۰۵