
زیان ارزی مونتاژکاری؛ چرا واردات خودروی آماده بهصرفهتر از مونتاژ در ایران است؟
مونتاژ خودرو در ایران سالانه صدها میلیون دلار گرانتر از واردات خودروی آماده تمام میشود و فاقد مزیت تکنولوژیک است.
چطور ممکن است سرهم کردن قطعات در داخل، گرانتر از خرید محصول آماده از کارخانه اصلی تمام شود؟
پاسخ را از دستیار بپرسنکات کلیدی خبر
چرا این خبر مهم است؟
این خبر نشان میدهد که سیاستهای فعلی باعث شده مصرفکننده ایرانی برای خودروی مونتاژی بیکیفیتتر، هزینهای بیشتر از قیمت جهانی خودروی آماده بپردازد و منابع ارزی کشور نیز هدر برود.
نکات پنهان خبر
برخلاف باور عمومی که تولید داخلی را ارزانتر میپندارد، هزینههای بستهبندی و لجستیک قطعات منفصله در کنار ناکارآمدی خطوط مونتاژ، باعث شده «تولید» در این سطح عملاً گرانتر از «خرید محصول نهایی» باشد.
نگاه دیگر
برخی معتقدند حتی مونتاژ ساده هم گامی برای حفظ اشتغال موجود و ایجاد زیرساخت اولیه برای تولیدات پیچیدهتر در آینده است.
منتظر چه باید بود؟
انتظار میرود با انتشار این گزارشها، فشار بر وزارت صمت برای بازنگری در تعرفههای واردات قطعات در برابر خودروی کامل و تغییر استراتژی صنعتی افزایش یابد.
اگر…؟
اگر تعرفه واردات خودروی آماده با قطعات مونتاژی برابر شود، چند درصد از این شرکتهای مونتاژکار ورشکست میشوند؟
پاسخ را از دستیار بپرسپژواک تاریخی
این بحث یادآور دهه ۷۰ و ۸۰ شمسی است که اصرار بر داخلیسازی پیکان و پراید بدون اتصال به زنجیره جهانی، منجر به عقبماندگی تکنولوژیک صنعت خودرو شد.