
پایان اقتصاد انزوا؛ چرا ایران برای بقا به حکمرانی تجارتمحور نیاز دارد؟
رونق اقتصادی پس از تنشها خودکار نیست؛ نیازمند جراحی قوانین دوران انزوا و جایگزینی آن با مدل رقابتی صادراتمحور است.
پشت پرده اصرار بر حفظ صنایع پرهزینه در مکانهای نامناسب، منافعی نهفته است که مانع اصلی اصلاحات اقتصادی است...
نکات کلیدی خبر
چرا این خبر مهم است؟
اگر سیاستهای اقتصادی از حالت دستوری خارج نشود، حتی با رفع تنشهای خارجی، فقر گستردهتر شده و سرمایههای داخلی نیز از کشور خارج میشوند.
نکات پنهان خبر
نویسنده هشدار میدهد که «دوران پس از جنگ» یا تنش، لزوماً به معنای شکوفایی نیست؛ بلکه تلهای است که اگر قوانین دوران انزوا در آن باقی بماند، به رکود عمیقتر منجر میشود.
نگاه دیگر
برخی منتقدان معتقدند باز کردن ناگهانی فضا و اصلاح قانون کار در شرایط فعلی میتواند به نابرابری شدید و تنشهای اجتماعی منجر شود.
منتظر چه باید بود؟
باید منتظر ماند و دید آیا دولت در تدوین برنامههای توسعه جدید، به سمت کاهش مقررات دستوری و اصلاح قانون کار حرکت میکند یا خیر.
اگر…؟
اگر دولت همچنان به مدل توزیع دستوری ادامه دهد، آیا فروپاشی رفاه عمومی در میانمدت اجتنابناپذیر است؟
پاسخ را از دستیار بپرسپژواک تاریخی
این تحلیل یادآور دوران تعدیل اقتصادی در دهه ۷۰ است که تلاش شد اقتصاد از حالت دولتی جنگزده به سمت بازار آزاد حرکت کند.