سهمیهبندی بنزین
سهمیهبندی بنزین ابزاری برای مدیریت مصرف و توزیع یارانهای سوخت در ایران است. در این سیستم، دولت به جای آزادسازی کامل قیمتها، دو نرخ تعیین میکند: نرخ اول برای سهمیه ماهانه شارژ شده در کارت سوخت و نرخ دوم برای مصرف مازاد که با قیمت «آزاد» محاسبه میشود. هدف اصلی این کار، جلوگیری از قاچاق سوخت و کاهش بار مالی دولت برای تأمین بنزین ارزان است.\n\nاین سیاست مستقیماً بر هزینه حملونقل و قیمت نهایی کالاها در بازار ایران اثر میگذارد. برای یک شهروند، سهمیهبندی به معنای محدودیت در تردد یا پذیرش هزینه بالاتر برای بنزین آزاد است. از آنجا که بنزین در ایران یک کالای استراتژیک محسوب میشود، هرگونه تغییر در میزان سهمیه یا قیمت آن، بلافاصله روی تورم انتظاری و هزینههای روزمره زندگی مردم اثر میگذارد.
چرا الان مهم است
تازهسهمیهبندی بنزین حساسترین نقطه تماسِ بودجه دولت با معیشت مردم است. تمدید بدون تغییر سهمیهها در تیرماه، در فضای ابهامآلودِ فعلی، نشان میدهد که دولت همچنان با احتیاط به دنبال تعادل میان ناترازی سوخت و توان خرید جامعه است؛ موضوعی که مستقیماً بر هزینههای حملونقل و قیمت تمامشده کالاها در سفره ایرانیها اثر میگذارد.
آخرین اخبار با این مفهوم

سهمیه بنزین تیرماه بدون تغییر ماند؛ تداوم ابهام در سیاستهای جدید سوختی
سهمیه بنزین تیرماه بدون تغییر ابقا شد؛ دولت فعلاً برنامهای برای تغییر قیمت یا میزان سهمیهها اعلام نکرده است.
۱ تیر ۱۴۰۵