سیاست پولی۲ خبر

ضریب فزاینده نقدینگی

ضریب فزاینده نقدینگی یعنی تواناییِ بانک‌ها برای چندبرابر کردنِ پولی که بانک مرکزی به آن‌ها داده است. وقتی شما پولی را در بانک می‌گذارید، بانک بخشی از آن را به عنوان ذخیره قانونی نزد بانک مرکزی نگه می‌دارد و بقیه را وام می‌دهد. آن وام دوباره به حساب بانک دیگری می‌رود و دوباره وام داده می‌شود. این چرخه باعث می‌شود پولی که در ابتدا وجود داشته، چندین برابر شود. در اقتصاد ایران، این عدد نشان‌دهنده این است که چقدر از رشد نقدینگی ناشی از فعالیت‌های بانکی و وام‌دهی است و چقدر ناشی از چاپ پول مستقیم توسط بانک مرکزی.

برای شما به عنوان یک شهروند، بالا رفتن این ضریب به معنیِ پتانسیلِ بیشتر برای تورم است. مثلاً اگر بانک مرکزی ۱۰۰ میلیارد تومان به بانک‌ها بدهد و ضریب فزاینده ۸ باشد، در نهایت ۸۰۰ میلیارد تومان نقدینگی وارد بازار می‌شود. اگر این نقدینگیِ زیاد به سمت تولید نرود، مستقیماً باعث گران شدنِ دلار، مسکن و کالاهای مصرفی می‌شود. در واقع، حتی اگر بانک مرکزی مستقیماً پول چاپ نکند، بانک‌های تجاری می‌توانند با وام‌دهیِ بی‌رویه و افزایش این ضریب، ارزش ریالِ در جیب شما را کاهش دهند.

چرا الان مهم است

تازه

با انتشار خبر استقراض ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی دولت، نگرانی‌ها از تورم دوباره داغ شده است. ضریب فزاینده مثل یک اهرم عمل می‌کند؛ یعنی این پولِ اولیه پس از گردش در سیستم بانکی، چند برابر شده و به شکل نقدینگی وارد بازار می‌شود. درک این نسبت نشان می‌دهد که چرا وام گرفتن دولت می‌تواند مستقیماً قدرت خرید ریال را در جیب شما کاهش دهد.

آخرین اخبار با این مفهوم

شکستن رکورد ۵۰ ساله رشد نقدینگی؛ زنگ خطر تورم در سال ۱۴۰۴

شکستن رکورد ۵۰ ساله رشد نقدینگی؛ زنگ خطر تورم در سال ۱۴۰۴

رشد نقدینگی و پایه پولی در پایان سال ۱۴۰۴ به بالاترین سطح در نیم قرن اخیر رسید.

۱ تیر ۱۴۰۵
استقراض ۱۰۰ هزار میلیاردی دولت و معمای توافق «اسلام‌آباد-ژنو» در اقتصاد ایران

استقراض ۱۰۰ هزار میلیاردی دولت و معمای توافق «اسلام‌آباد-ژنو» در اقتصاد ایران

استقراض ۱۰۰ همتی دولت زنگ خطر تورم را به صدا درآورده و توافقات راهبردی جدید در حال شکل‌گیری است.

۳۰ خرداد ۱۴۰۵