
معمای نرخ سود: چرا سرکوب مالی به ضرر اقتصاد و تولید تمام شد؟
نرخ سود پایینتر از تورم، بانکها را خالی، بازارهای موازی را ملتهب و وام را به رانتی برای خواص تبدیل کرده است.
چطور یک سیاست که ظاهراً برای حمایت از تولید طراحی شده، در عمل باعث میشود پول به جیب دلالها برود و تولیدکننده بینصیب بماند؟
پاسخ را از دستیار بپرسنکات کلیدی خبر
چرا این خبر مهم است؟
وقتی سود بانکی از تورم کمتر است، ارزش پول شما در بانک آب میرود و وام گرفتن بهجای ابزار تولید، به امتیازی برای افراد خاص تبدیل میشود.
نکات پنهان خبر
سرکوب نرخ سود که با هدف حمایت از تولید انجام میشود، در عمل با ایجاد تقاضای کاذب برای وام، دست تولیدکننده واقعی را از منابع کوتاه کرده و به فساد دامن میزند.
نگاه دیگر
برخی اقتصاددانان معتقدند در شرایط رکودی، افزایش نرخ سود میتواند هزینه تولید را بالا برده و باعث تعمیق رکود شود.
منتظر چه باید بود؟
باید دید آیا سیاستگذار پولی شجاعت اصلاح نرخ سود برای واقعیسازی اقتصاد را خواهد داشت یا همچنان به سیاستهای دستوری ادامه میدهد.
اگر…؟
اگر نرخ سود بانکی به بالاتر از نرخ تورم برسد، چه اتفاقی برای بازار مسکن و بورس خواهد افتاد؟
پاسخ را از دستیار بپرسپژواک تاریخی
در دهههای اخیر، بارها تلاش برای سرکوب نرخ سود با هدف حمایت از تولید، منجر به جهش نقدینگی و تورم در ایران شده است.