مرز خنثی
مرز خنثی در واقع همان نقطه تعادل در سیاستهای پولی است. تصور کنید نرخ بهره مثل پدال گاز اقتصاد عمل میکند؛ اگر این نرخ خیلی پایین باشد، نقدینگی زیاد شده و تورم بالا میرود و اگر خیلی بالا باشد، چرخ تولید از حرکت میایستد. مرز خنثی حالتی است که در آن نرخ سود بانکی نه آنقدر کم است که باعث هجوم مردم به بازار دلار و طلا شود و نه آنقدر زیاد که دریافت وام برای تولیدکننده ایرانی غیرممکن شود.
اهمیت این مرز برای جیب شما در این است که مشخص میکند ارزش پول ملی چقدر حفظ میشود. در اقتصاد ایران که معمولاً نرخ بهره واقعی یعنی سود بانکی منهای تورم منفی است، ما عملاً زیر مرز خنثی حرکت میکنیم؛ یعنی وام گرفتن ارزان است و همین موضوع باعث میشود نقدینگی به جای تولید، به سمت بازارهای دارایی مثل مسکن سرازیر شود. وقتی بانک مرکزی سعی میکند به مرز خنثی نزدیک شود، در واقع میخواهد ترمز تورم را بکشد تا ثبات به قدرت خرید و زندگی روزمره شما برگردد.
چرا الان مهم است
تازهدر اقتصاد ایران، عدد ۵۰ در شاخص «شامخ» همان مرز خنثی است که رونق را از رکود جدا میکند. گزارشهای اخیر از تداوم رکود هفتماهه در بخش صنعت نشان میدهد که با وجود فروکش کردن تنشهای سیاسی، فشار هزینههای تولید اجازه نداده این شاخص از مرز خنثی عبور کند؛ وضعیتی که مستقیماً بر عمقِ رکودِ سفرهها و بازار کار اثر میگذارد.
آخرین اخبار با این مفهوم

رکود ۷ ماهه صنعت ایران؛ جهش بیسابقه هزینههای تولید با وجود آتشبس
صنعت ایران با وجود آتشبس، همچنان در تله رکود تورمی و بحران هزینههای تولید گرفتار است و نیروی کار به خروج از کارخانهها ادامه میدهد.
۵ تیر ۱۴۰۵