مالیات بر عایدی سرمایه
مالیات بر عایدی سرمایه در واقع سهم دولت از سودی است که شما بدون انجام فعالیت تولیدی و فقط از طریق افزایش قیمت داراییتان به دست آوردهاید. برخلاف مالیات بر حقوق که از درآمد ماهانه کسر میشود، این مالیات فقط زمانی سراغ شما میآید که بخواهید دارایی مازاد خود (مثل خانه دوم یا خودروی اضافی) را بفروشید. هدف اصلی این است که خرید و فروشهای مکرر و سوداگرانه در بازارهای حساس کاهش یابد و قیمتها برای مصرفکننده واقعی بیش از حد بالا نرود.
در اقتصاد ایران که تورم بالاست، چالش اصلی این مالیات تفکیک «سود واقعی» از «تورم» است؛ یعنی دولت باید طوری قانونگذاری کند که از کاهش ارزش پول شما مالیات نگیرد، بلکه فقط سود ناشی از سرمایهگذاری را هدف قرار دهد. برای یک شهروند عادی، این قانون به معنای آن است که خرید و فروش ملک یا طلا با هدف کسب سود کوتاهمدت، دیگر به اندازه قبل شیرین نخواهد بود و بخشی از این سود باید صرف هزینههای عمومی کشور شود.
آخرین اخبار با این مفهوم

از توکیو تا تهران؛ چرا ورود بازنشستگان ژاپنی به رمزارز برای ایران مهم است؟
ورود نمادین صندوقهای بازنشستگی ژاپن به بازار رمزارزها، شکاف عمیق رگولاتوری میان ایران و روندهای جهانی را برجسته کرد.
۱ تیر ۱۴۰۵