بالادستی نفت
بالادستی نفت یعنی هر کاری که لازم است انجام دهیم تا نفت و گاز را از اعماق زمین یا کف دریا بیرون بکشیم. این مرحله با نقشهبرداری و لرزهنگاری برای پیدا کردن مخازن شروع میشود و با حفر چاههای عمیق و نصب دکلهای بزرگ به استخراج ماده خام میرسد. در واقع، تا زمانی که نفت در مخزن زیرزمینی است یا تازه از چاه خارج شده و هنوز به پالایشگاه نرفته، ما در بخش بالادستی هستیم.
در اقتصاد ایران، بخش بالادستی حکم موتور محرک را دارد. وقتی از توسعه فازهای پارس جنوبی یا میادین نفتی خوزستان صحبت میشود، هدف حفظ قدرت تولید است. اگر به دلیل تحریم یا کمبود بودجه، تکنولوژیهای جدید برای استخراج وارد نشود، تولید نفت کاهش یافته و درآمد ارزی دولت افت میکند. این اتفاق مستقیماً باعث کسری بودجه، جهش قیمت دلار و در نهایت تورم در زندگی روزمره مردم میشود؛ پس رونق بالادستی یعنی ثبات بیشتر برای ارزش پول ملی.
آخرین اخبار با این مفهوم

دیپلماسی نفتی در سوئیس؛ حضور مدیرعامل شرکت ملی نفت در میز مذاکره با آمریکا
حضور بیسابقه رئیس شرکت ملی نفت در مذاکرات، نشان میدهد «نفت» کلید اصلی و اولین ذینفع توافق احتمالی با آمریکا است.
۳۱ خرداد ۱۴۰۵