میدان مشترک
میدان مشترک مثل یک ظرف شربت بزرگ زیر زمین است که چندین نفر همزمان با نیهای مختلف از آن مینوشند. در دنیای نفت و گاز، مرزهای سیاسی روی زمین کشیده میشوند اما مخازن زیرزمینی یکپارچهاند. وقتی ایران با کشوری مثل قطر یا عراق در یک میدان شریک است، هر قطرهای که آنها زودتر استخراج کنند، سهم ما را کمتر میکند؛ چون با برداشتِ یک طرف، فشار مخزن افت کرده و منابع باقیمانده به سمت چاههای رقیب حرکت میکنند.
اهمیت این موضوع برای زندگی ما در این است که بخش بزرگی از بودجه کشور، یارانه انرژی و حتی ثبات قیمت دلار به درآمد حاصل از این میدانها گره خورده است. مثلاً در میدان پارس جنوبی، هر چقدر ما در توسعه فازها از قطر عقب بمانیم، در واقع اجازه دادهایم ثروتی که متعلق به تمام ایرانیان است، از مرز خارج شود. عقبماندگی در تجهیزات و سرمایهگذاری در این میدانها مستقیماً باعث کاهش درآمد ارزی دولت و در نتیجه فشار اقتصادی به سفره و معیشت مردم میشود.
آخرین اخبار با این مفهوم

دیپلماسی نفتی در سوئیس؛ حضور مدیرعامل شرکت ملی نفت در میز مذاکره با آمریکا
حضور بیسابقه رئیس شرکت ملی نفت در مذاکرات، نشان میدهد «نفت» کلید اصلی و اولین ذینفع توافق احتمالی با آمریکا است.
۳۱ خرداد ۱۴۰۵