میدان مشترک
میدان مشترک مثل یک ظرف شربت بزرگ زیر زمین است که چندین نفر همزمان با نیهای مختلف از آن مینوشند. در دنیای نفت و گاز، مرزهای سیاسی روی زمین کشیده میشوند اما مخازن زیرزمینی یکپارچهاند. وقتی ایران با کشوری مثل قطر یا عراق در یک میدان شریک است، هر قطرهای که آنها زودتر استخراج کنند، سهم ما را کمتر میکند؛ چون با برداشتِ یک طرف، فشار مخزن افت کرده و منابع باقیمانده به سمت چاههای رقیب حرکت میکنند.
اهمیت این موضوع برای زندگی ما در این است که بخش بزرگی از بودجه کشور، یارانه انرژی و حتی ثبات قیمت دلار به درآمد حاصل از این میدانها گره خورده است. مثلاً در میدان پارس جنوبی، هر چقدر ما در توسعه فازها از قطر عقب بمانیم، در واقع اجازه دادهایم ثروتی که متعلق به تمام ایرانیان است، از مرز خارج شود. عقبماندگی در تجهیزات و سرمایهگذاری در این میدانها مستقیماً باعث کاهش درآمد ارزی دولت و در نتیجه فشار اقتصادی به سفره و معیشت مردم میشود.
چرا الان مهم است
تازهمیدانهای مشترک، مثل آزادگان، خط مقدم نبرد برای حفظ ثروت ملی هستند؛ چرا که همسایگان با سرعت در حال برداشت از این سفرههای زیرزمینیاند. سرمایهگذاری جدید در فاز دوم آزادگان و همزمانی آن با رایزنیهای دیپلماتیک نفتی، نشاندهنده تلاش ایران برای جبران عقبماندگی در برداشت و تثبیت سهم خود از منابعی است که اگر استخراج نشوند، توسط شریک مرزی بلعیده خواهند شد.
آخرین اخبار با این مفهوم

گام بلند ایران برای افزایش تولید نفت: آغاز فاز دوم توسعه میدان آزادگان با سرمایه ۵۵۰ میلیون دلاری
آغاز فاز دوم توسعه میدان آزادگان برای افزایش ۴۰ هزار بشکهای تولید نفت با تکیه بر توان داخلی و فناوریهای نوین.
۱ تیر ۱۴۰۵
دیپلماسی نفتی در سوئیس؛ حضور مدیرعامل شرکت ملی نفت در میز مذاکره با آمریکا
حضور بیسابقه رئیس شرکت ملی نفت در مذاکرات، نشان میدهد «نفت» کلید اصلی و اولین ذینفع توافق احتمالی با آمریکا است.
۳۱ خرداد ۱۴۰۵