بهینهسازی مصرف انرژی
همچنین: بهینهسازی انرژی
بهینهسازی مصرف انرژی برخلاف تصور عمومی، فقط به معنی کم مصرف کردن یا خاموش کردن چراغها نیست؛ بلکه یعنی استفاده هوشمندانه از ابزارها برای گرفتن خروجی بیشتر با سوخت کمتر. در واقع، هدف این است که مثلاً فضای خانه به همان اندازه گرم بماند، اما با نیمی از مصرف گاز فعلی. در اقتصاد ایران که شدت مصرف انرژی چندین برابر میانگین جهانی است، این مفهوم یعنی اصلاح موتورخانهها، دوجداره کردن پنجرهها و جایگزینی خودروهای پرمصرف با مدلهای استاندارد تا ثروت ملی در دودکشها هدر نرود.
این موضوع مستقیماً با جیب ایرانیها و آینده داراییشان گره خورده است. وقتی انرژی بهینه مصرف نشود، دولت با ناترازی گاز و برق مواجه میشود که نتیجهاش قطع برق کارخانهها در تابستان و قطع گاز صنایع در زمستان است؛ اتفاقی که باعث افت تولید، گرانی کالاها و کاهش سود سهامداران در بورس میشود. از طرفی، با توجه به ساختار تعرفههای پلکانی در ایران، بهینهسازی تنها راه فرار از قبضهای نجومی و حفظ قدرت خرید خانواده در مواجهه با اصلاح احتمالی قیمت حاملهای انرژی است.
چرا الان مهم است
تازهناترازی بنزین، گاز و برق به نقطهای رسیده که دیگر صرفاً با تولیدِ بیشتر حل نمیشود. دستورِ اخیر برای کاهش ۳۰ درصدی مصرف در بدنه دولت، نشاندهنده تغییرِ فرمان از «تولیدِ بیشتر» به «درست مصرف کردن» است. این جراحیِ مدیریتی برای جلوگیری از خاموشیهای گسترده و حفظِ ثروتِ ملی در اوجِ بحرانِ انرژی، به اولویتِ اولِ اقتصادِ ایران تبدیل شده است.
آخرین اخبار با این مفهوم

شوک تعرفهای به صنایع بزرگ؛ جزئیات قیمتهای جدید برق و الزامات مدیریت انرژی
افزایش ۱۰۰ درصدی تعرفه برق صنایع بزرگ و الزام قانونی برای استقرار واحد مدیریت انرژی در واحدهای بالای یک مگاوات.
۶ تیر ۱۴۰۵
فرمان پزشکیان برای جراحی مصرف انرژی در دولت: هدفگذاری صرفهجویی ۳۰ درصدی با نظارت برخط
دولت با هدف کاهش ۳۰ درصدی مصرف، نظارت سختگیرانه و برخط بر انرژی ادارات را برای پیشگامی در اصلاح الگو آغاز میکند.
۲۹ خرداد ۱۴۰۵