
هشت قفل دولتی بر پای صنعت؛ فراتر از قیمتگذاری دستوری چه میگذرد؟
انباشت هشت نوع مداخله دولتی، از قیمتگذاری تا رانت انرژی، صنعت ایران را از رقابتپذیری تهی و به رانت وابسته کرده است.
آیا میدانستید بسیاری از صنایع ما به جای تولید کالا، در حال «صادر کردن یارانه انرژی» هستند؟
پاسخ را از دستیار بپرسنکات کلیدی خبر
چرا این خبر مهم است؟
مداخلات دولت شاید در کوتاهمدت قیمتها را ثابت نگه دارد، اما در بلندمدت باعث افت کیفیت کالاها، کاهش اشتغال و توقف سرمایهگذاری در صنایعی میشود که زندگی روزمره ما به آنها وابسته است.
نکات پنهان خبر
بسیاری از صنایع صادراتی ایران که موفق به نظر میرسند، در واقع «انرژی ارزان» صادر میکنند؛ یعنی مزیت آنها نه در تکنولوژی، بلکه در دسترسی به یارانهای است که از جیب کل جامعه پرداخت میشود.
نگاه دیگر
برخی معتقدند در شرایط تورم بالا و تحریم، رها کردن بازار به حال خود منجر به شوکهای قیمتی شدید و آسیب به اقشار آسیبپذیر میشود.
منتظر چه باید بود؟
باید منتظر ماند و دید آیا دولت در بودجه سال آینده به سمت واقعیسازی قیمت انرژی و تکنرخی کردن ارز برای حذف رانتهای صنعتی حرکت میکند یا خیر.
اگر…؟
اگر فردا صبح تمام قیمتگذاریهای دستوری حذف شوند، شوک اولیه قیمتها چقدر خواهد بود و چه زمانی بازار به تعادل میرسد؟
پاسخ را از دستیار بپرسپژواک تاریخی
سیاست تثبیت قیمتها در دهه ۸۰ نیز منجر به جهشهای ناگهانی قیمت در ابتدای دهه ۹۰ و تضعیف ساختار تولید شد.