
توسعه ریل و کریدورهای ترانزیتی؛ راهکار راهبردی دولت برای کاهش مصرف سوخت
دولت با تمرکز بر توسعه راهآهن و کریدورهای ترانزیتی در مرزها، به دنبال کاهش مصرف سوخت و ارتقای جایگاه تجاری ایران است.
چرا دولت برای حل بحران سوخت، به جای تغییر قیمت، روی ریلگذاری در مرزهای غربی حساب باز کرده است؟
پاسخ را از دستیار بپرسنکات کلیدی خبر
چرا این خبر مهم است؟
توسعه زیرساختهای ریلی و ترانزیتی به معنای کاهش هزینههای حملونقل کالا، کاهش آلودگی و ایجاد درآمدهای پایدار ارزی برای کشور است که مستقیماً بر اقتصاد ملی اثر میگذارد.
نکات پنهان خبر
تاکید بر آذربایجان غربی نشاندهنده تغییر استراتژی از تمرکز صرف بر بنادر جنوبی به سمت تقویت دروازههای زمینی غرب کشور برای اتصال به بازارهای ترکیه و اروپا است.
نگاه دیگر
برخی کارشناسان معتقدند بدون جذب سرمایهگذاری خارجی و رفع تحریمها، تکمیل کریدورهای بزرگ ترانزیتی تنها با بودجه دولتی امکانپذیر نیست.
منتظر چه باید بود؟
انتظار میرود در بودجههای آتی، ردیفهای اعتباری ویژهای برای پروژههای ریلی نیمهتمام و نوسازی پایانههای مرزی غرب کشور در نظر گرفته شود.
اگر…؟
اگر ایران نتواند زیرساختهای ریلی خود را سریعتر از رقبای منطقهای توسعه دهد، سهم ترانزیتی خود را به مسیرهای جایگزین در کشورهای همسایه واگذار خواهد کرد.
پاسخ را از دستیار بپرس