
پیشنهاد تشکیل «اتاق بازرگانی فینتکها» برای عبور از بنبست تنظیمگری سنتی
پیشنهاد ایجاد یک نهاد خودتنظیمگر (اتاق بازرگانی فینتک) برای مدیریت هوشمندانه و غیرمتمرکز بازار فناوریهای مالی در ایران.
چرا بانک مرکزی با وجود تمام قدرت اداریاش، دیگر نمیتواند به تنهایی از پسِ نظارت بر اپلیکیشنهای مالی برآید؟
پاسخ را از دستیار بپرسنکات کلیدی خبر
چرا این خبر مهم است؟
این تغییر ساختاری میتواند سرعت ورود خدمات مالی جدید (مثل وامهای آنلاین و پرداختهای هوشمند) به بازار را افزایش داده و امنیت کاربران را از طریق نظارت تخصصیتر تضمین کند.
نکات پنهان خبر
نویسنده معتقد است «هلدینگهای فناوری اطلاعات بانکها» که تاکنون فقط بازوی اجرایی بودهاند، باید به ستون فقرات تنظیمگری جدید تبدیل شوند تا شکاف دانش فنی بین رگولاتور و بازار پر شود.
نگاه دیگر
منتقدان ممکن است نگران باشند که واگذاری نظارت به خودِ شرکتها (SRO) منجر به انحصارطلبی بازیگران بزرگ و سرکوب استارتاپهای کوچکتر شود.
منتظر چه باید بود؟
احتمال شکلگیری ائتلافهایی میان شرکتهای بزرگ فناوری مالی برای رایزنی با بانک مرکزی جهت پذیرش مدل نظارت مشارکتی.
اگر…؟
اگر این نهاد شکل نگیرد، احتمالاً شاهد مهاجرت بیشتر نخبگان فینتک و عقبماندگی سیستم بانکی ایران از استانداردهای جهانی خواهیم بود.
پاسخ را از دستیار بپرسپژواک تاریخی
تجربه موفق اتاق بازرگانی در ایران به عنوان یک نهاد واسط میان حاکمیت و بخش خصوصی، مبنای این پیشنهاد قرار گرفته است.