
تعادل در بورس تهران: کوچ ۱۱ هزار میلیارد تومانی نقدینگی از سهام به صندوقهای درآمد ثابت
بورس تهران پس از جهش اولیه، وارد فاز تعادل و جابهجایی نقدینگی از سهام به سمت صندوقهای درآمد ثابت شده است.
چرا سرمایهگذاران ترجیح دادند ۲۰ هزار میلیارد تومان را در صندوقهای درآمد ثابت پارک کنند در حالی که بورس در حال رشد بود؟
پاسخ را از دستیار بپرسنکات کلیدی خبر
چرا این خبر مهم است؟
برای سرمایهگذاران خرد، این تغییرات نشاندهنده پایان دوره هیجانی و آغاز دورهای است که نرخ سود بانکی و گزارشهای مالی شرکتها تعیینکننده مسیر سودآوری هستند.
نکات پنهان خبر
خروج سنگین پول از سهام لزوماً به معنای خروج از بازار نیست؛ ورود نقدینگی به صندوقهای درآمد ثابت نشاندهنده «انتظار فعال» سرمایهگذاران برای شفاف شدن نرخ بهره و ریسکهای سیاسی است.
نگاه دیگر
برخی معتقدند خروج پول به سمت صندوقهای درآمد ثابت لزوماً احتیاط نیست، بلکه تأمین نقدینگی برای ورود به عرضههای اولیه یا بازارهای موازی است.
منتظر چه باید بود؟
واکنش بازار به نرخ بازده اوراق بدهی دولت و تداوم کاهش تنشهای منطقهای در هفته پیش رو رصد خواهد شد.
اگر…؟
اگر نرخ سود سپردهها به طور رسمی افزایش یابد، آیا بورس میتواند جذابیت P/E فعلی خود را حفظ کند؟
پاسخ را از دستیار بپرسپژواک تاریخی
مشابه این رفتار در دورههای پس از جهشهای ناشی از ریسکهای سیاسی دیده شده که بازار مدتی را به جابهجایی نقدینگی بین گروهها اختصاص میدهد.