
فشار فعالان اقتصادی برای حذف بوروکراسی واردات در میانه انسداد مسیرهای دریایی
واردکنندگان خواستار حذف سهمیهبندی ارزی و بوروکراسی سامانه تجارت برای جبران هزینههای سنگین ناشی از اختلال در مسیرهای دریایی هستند.
چرا در اوج بحران لجستیکی و جنگ، سیاستگذار همچنان بر سهمیهبندیهای ارزیِ مبتنی بر دادههای چهار سال پیش اصرار دارد؟
پاسخ را از دستیار بپرسنکات کلیدی خبر
چرا این خبر مهم است؟
تسهیل واردات به معنای تامین به موقع مواد اولیه کارخانهها و جلوگیری از کمبود کالا و گرانی در بازار مصرف است، بهویژه وقتی مسیرهای سنتی تجارت با ریسک جنگ مواجهاند.
نکات پنهان خبر
در حالی که دولت بر کنترل دقیق ریال و ارز متمرکز است، فعالان اقتصادی هشدار میدهند که اصرار بر 'بهینهسازی ارزی' در زمان بحران لجستیکی، عملاً به معنای توقف تولید به دلیل نبود مواد اولیه است.
نگاه دیگر
بانک مرکزی معتقد است تسهیل بیش از حد واردات و اجازه 'واردات بدون انتقال ارز' باعث فشار به بازار آزاد دلار و افزایش تورم میشود.
منتظر چه باید بود؟
احتمال فشار بیشتر پارلمان و اتاق بازرگانی برای تصویب طرح 'واردات بدون انتقال ارز' جهت دور زدن محدودیتهای بانکی و لجستیکی.
اگر…؟
اگر دولت با واردات بدون انتقال ارز برای همه کالاها موافقت کند، آیا شاهد جهش قیمت دلار در بازار غیررسمی خواهیم بود؟
پاسخ را از دستیار بپرسپژواک تاریخی
سیاست 'واردات بدون انتقال ارز' در دهههای گذشته همواره در زمان بحرانهای ارزی و جنگ به عنوان راهکاری برای پر کردن قفسههای فروشگاهها مطرح شده و همواره با مخالفت بانک مرکزی به دلیل ترس از خروج سرمایه روبرو بوده است.