دولت پیشگام صرفه‌جویی باشد

فرمان پزشکیان برای جراحی مصرف انرژی در دولت: هدف‌گذاری صرفه‌جویی ۳۰ درصدی با نظارت برخط

برق و انرژیسیاستگذاری و اقتصاد کلان۲۹ خرداد ۱۴۰۵ دنیای اقتصاد

دولت با هدف کاهش ۳۰ درصدی مصرف، نظارت سخت‌گیرانه و برخط بر انرژی ادارات را برای پیشگامی در اصلاح الگو آغاز می‌کند.

پزشکیان از یک پتانسیل ۳۰ درصدی برای صرفه‌جویی صحبت کرده؛ رقمی که می‌تواند معادل تولید چندین نیروگاه بزرگ باشد، اما پشت این عدد یک شرط بزرگ نهفته است...

نکات کلیدی خبر

۱
رئیس‌جمهور بر ضرورت تشکیل تیم‌های مسئول و طراحی سازوکارهای تشویقی و بازدارنده برای کاهش مصرف انرژی در دستگاه‌های دولتی تاکید کرد.
۲
تمامی مدیران دولتی موظف به مستندسازی وضعیت موجود مصرف و ارائه گزارش‌های دوره‌ای از نتایج اقدامات اصلاحی خود شدند.
۳
وزارت نیرو و سازمان بهینه‌سازی مصرف انرژی مکلف به تدوین و ابلاغ دستورالعمل‌های فنی و آموزشی به تمامی سطوح اجرایی کشور شدند.
۴
طرح ایجاد مرکز ملی پایش و اتاق مانیتورینگ برای رصد لحظه‌ای و برخط شاخص‌های مصرف انرژی در استان‌ها کلید خورد.

چرا این خبر مهم است؟

صرفه‌جویی در بخش دولتی می‌تواند فشار ناترازی انرژی را از روی صنایع و منازل برداشته و پایداری شبکه برق و گاز را در فصول بحرانی افزایش دهد.

نکات پنهان خبر

تغییر رویکرد از «توصیه‌های اخلاقی» به «نظارت تکنولوژیک» (اتاق مانیتورینگ برخط) نشان‌دهنده جدی‌تر شدن دولت در برخورد با اتلاف منابع در بدنه خود است.

نگاه دیگر

برخی منتقدان معتقدند سهم مصرف ادارات در کل ناترازی انرژی آنقدر بزرگ نیست که تحول شگرفی ایجاد کند و تمرکز اصلی باید بر بهسازی نیروگاه‌ها و صنایع بزرگ باشد.

منتظر چه باید بود؟

ابلاغ بسته‌های آموزشی و دستورالعمل‌های اجرایی به استانداران و آغاز رصد برخط مصرف ادارات در هفته‌های آتی.

اگر…؟

اگر این طرح موفق شود، آیا دولت می‌تواند از همین الگو برای جلب مشارکت واقعی بخش خانگی در زمستان سخت استفاده کند؟

پاسخ را از دستیار بپرس

پژواک تاریخی

در سال‌های گذشته نیز بخشنامه‌هایی برای کاهش مصرف در ادارات صادر شده بود، اما فقدان «رصد برخط» و «سازوکار بازدارنده» مانع از تحقق اهداف شده بود.

پرسش‌های باز

پاسخ را از دستیار بپرس

این خبر چگونه به شما اثر می‌گذارد؟

کاوش بیشتر

پاسخ را از دستیار بپرس

بیشترین تاثیر این خبر بر چیست؟

مدیران و کارکنان دستگاه‌های دولتی
افزایش مسئولیت‌پذیری و نظارت بر عملکرد آن‌ها در حوزه مصرف منابع
بخش تولید و صنایع
کاهش احتمال قطع انرژی صنایع در صورت موفقیت صرفه‌جویی در بخش دولتی
عموم شهروندان
بهبود پایداری خدمات انرژی و ارتقای کیفیت زندگی ناشی از کاهش ناترازی

مفاهیم اقتصادی این خبر

معنای هر مفهوم را در دانشنامه بخوانید
۱

تاکید رئیس‌جمهور بر اجرای علمی طرح، تشکیل تیم‌های مسئول و استقرار نظام ارزیابی مستمر در دستگاه‌های دولتی.

۲

الزام مدیران به مستندسازی مصرف و ارائه گزارش عملکرد، همراه با ابلاغ دستورالعمل‌های آموزشی توسط وزارت نیرو.

۳

تاکید بر راه‌اندازی مرکز مانیتورینگ برخط و هدف‌گذاری صرفه‌جویی ۳۰ درصدی با پیشگامی دولت در اصلاح الگو.

آمار کلیدی

۳۰ درصد
پتانسیل صرفه‌جویی پیش‌بینی شده در صورت اجرای صحیح مدیریت مصرف در ادارات

نهادهای کلیدی خبر

دستیار هوشمند