
فرمان پزشکیان برای جراحی مصرف انرژی در دولت: هدفگذاری صرفهجویی ۳۰ درصدی با نظارت برخط
دولت با هدف کاهش ۳۰ درصدی مصرف، نظارت سختگیرانه و برخط بر انرژی ادارات را برای پیشگامی در اصلاح الگو آغاز میکند.
پزشکیان از یک پتانسیل ۳۰ درصدی برای صرفهجویی صحبت کرده؛ رقمی که میتواند معادل تولید چندین نیروگاه بزرگ باشد، اما پشت این عدد یک شرط بزرگ نهفته است...
نکات کلیدی خبر
چرا این خبر مهم است؟
صرفهجویی در بخش دولتی میتواند فشار ناترازی انرژی را از روی صنایع و منازل برداشته و پایداری شبکه برق و گاز را در فصول بحرانی افزایش دهد.
نکات پنهان خبر
تغییر رویکرد از «توصیههای اخلاقی» به «نظارت تکنولوژیک» (اتاق مانیتورینگ برخط) نشاندهنده جدیتر شدن دولت در برخورد با اتلاف منابع در بدنه خود است.
نگاه دیگر
برخی منتقدان معتقدند سهم مصرف ادارات در کل ناترازی انرژی آنقدر بزرگ نیست که تحول شگرفی ایجاد کند و تمرکز اصلی باید بر بهسازی نیروگاهها و صنایع بزرگ باشد.
منتظر چه باید بود؟
ابلاغ بستههای آموزشی و دستورالعملهای اجرایی به استانداران و آغاز رصد برخط مصرف ادارات در هفتههای آتی.
اگر…؟
اگر این طرح موفق شود، آیا دولت میتواند از همین الگو برای جلب مشارکت واقعی بخش خانگی در زمستان سخت استفاده کند؟
پاسخ را از دستیار بپرسپژواک تاریخی
در سالهای گذشته نیز بخشنامههایی برای کاهش مصرف در ادارات صادر شده بود، اما فقدان «رصد برخط» و «سازوکار بازدارنده» مانع از تحقق اهداف شده بود.