کربنزدایی
کربنزدایی در واقع یک خانهتکانی بزرگ در اقتصاد است تا وابستگی به کربن (نفت، گاز و زغالسنگ) به حداقل برسد. برای ما در ایران که سالهاست تمامِ چرخهای زندگیمان با گاز ارزان و بنزین میچرخد، این مفهوم یعنی تغییرِ مسیر از سوزاندنِ منابع زیرزمینی به سمت استفاده از خورشید، باد و تکنولوژیهای کممصرف. این فقط یک بحث محیطزیستی نیست، بلکه یک جراحی اقتصادی برای ماندن در رقابت جهانی و عبور از بحرانهای انرژی است.\n\nاین موضوع مستقیماً روی جیب و آینده ما اثر دارد. مثلاً اگر کارخانههای فولاد یا پتروشیمی ایران خودشان را با استانداردهای کربنزدایی هماهنگ نکنند، در آینده نزدیک برای صادرات به مقاصدی مثل اروپا با مالیاتهای سنگین مرزی مواجه میشوند که سودآوری آنها و ارزش سهامشان در بورس را به شدت کم میکند. همچنین کربنزدایی تنها راه پایدار برای پایان دادن به ناترازی گاز و قطع برق صنایع در تابستان و زمستان است که هزینههای پنهان زیادی به سفره مردم تحمیل کرده است.
چرا الان مهم است
تازهسقوط قیمت نفت در پی توافقات دیپلماتیک و تغییر آرایش قدرتها در منطقه، بار دیگر شکنندگی اقتصادِ متکی به نفت را یادآوری کرد. کربنزدایی اکنون فراتر از دغدغههای محیطزیستی، به معنای بیمه کردنِ بودجه کشور و داراییهای مردم در برابر دنیایی است که به سرعت در حال عبور از سوختهای فسیلی و کاهش اهمیت راهبردی نفت است.
آخرین اخبار با این مفهوم

توافق تاریخی ایران و آمریکا: بازگشایی تنگه هرمز و سقوط قیمت جهانی نفت
توافق ایران و آمریکا برای بازگشایی تنگه هرمز، ضمن کاهش قیمت نفت، مسیر سرمایهگذاری ۳۰۰ میلیارد دلاری در ایران را هموار میکند.
۳۱ خرداد ۱۴۰۵
پایان عصر نگهبانی آمریکا؛ چرا خروج از خاورمیانه به یک ضرورت تاریخی تبدیل شده است؟
شکست راهبردی ترامپ در برابر ایران و تغییر اولویتهای انرژی، آمریکا را به سمت خروج تاریخی از خاورمیانه سوق داده است.
۳۰ خرداد ۱۴۰۵