مدیریت مصرف
مدیریت مصرف برخلاف تصور عمومی به معنی «مصرف نکردن» نیست، بلکه به معنای درست و بهجا مصرف کردن است. در واقع، یعنی ما طوری از منابعی مثل برق، آب یا حتی درآمدمان استفاده کنیم که هم نیازمان برطرف شود و هم با کمبود یا هزینههای کمرشکن مواجه نشویم. در سطح کلان، دولتها با ابزارهایی مثل قیمتگذاری پلکانی یا تشویقهای مالیاتی سعی میکنند رفتار مصرفکننده را به سمتی ببرند که فشار روی شبکههای زیرساختی کاهش یابد.
در ایران که با ناترازی جدی انرژی روبرو هستیم، مدیریت مصرف مستقیماً با جیب شما در ارتباط است. مثلاً در قبضهای برق و گاز، سیستم «پلکانی» اجرا میشود؛ یعنی اگر کمی از حد مجاز فراتر بروید، قیمت هر واحد مصرفی ناگهان چندین برابر میشود. با کارهایی ساده مثل استفاده از وسایل پرمصرف در ساعات کمباری یا عایقبندی خانه، نه تنها از قطع احتمالی خدمات در اوج گرما و سرما جلوگیری میکنید، بلکه مانع جهش ناگهانی هزینههای ماهانه خانواده میشوید.
چرا الان مهم است
تازهناترازی گسترده انرژی، بهویژه در بخش برق، نشان داده که صرفاً با افزایش تولید نمیتوان از بحران عبور کرد. اکنون دولت با تمرکز بر نظارت برخط و هدفگذاری برای کاهش مصرف در نهادهای عمومی، مدیریت مصرف را به عنوان راهکاری فوری برای جلوگیری از قطعیهای گسترده و حفظ پایداری شبکه در اولویت قرار داده است.
آخرین اخبار با این مفهوم

طرح نصب تجهیزات کاهنده مصرف در ۱.۵ میلیون خانه تهرانی؛ صرفهجویی به اندازه یک سد
تهران با نصب تجهیزات کاهنده در ۱.۵ میلیون خانه، به دنبال صرفهجویی آبی معادل گنجایش یک سد بزرگ است.
۶ تیر ۱۴۰۵
چالش ناترازی برق؛ چرا افزایش تولید به تنهایی راهکار حل بحران نیست؟
توانیر: قیمت ارزان برق مانع اصلی تراز شدن شبکه است؛ راهکار نهایی، بازارمحوری و مدیریت مصرف است.
۲ تیر ۱۴۰۵
فرمان پزشکیان برای جراحی مصرف انرژی در دولت: هدفگذاری صرفهجویی ۳۰ درصدی با نظارت برخط
دولت با هدف کاهش ۳۰ درصدی مصرف، نظارت سختگیرانه و برخط بر انرژی ادارات را برای پیشگامی در اصلاح الگو آغاز میکند.
۲۹ خرداد ۱۴۰۵