بورس انرژی
بورس انرژی در واقع یک بازار رسمی و سازمانیافته است که در آن کالاهایی مثل برق، بنزین، گازوئیل و حتی زغالسنگ معامله میشوند. برخلاف بورس اوراق بهادار که در آن سهام شرکتها را میخریم، اینجا خودِ کالا یا حواله خرید آن جابهجا میشود. در ایران، این بورس راه افتاد تا قیمت انرژی به جای تصمیمهای دستوری، در یک فضای رقابتی و شفاف میان تولیدکنندگان بزرگ مثل پالایشگاهها و نیروگاهها با خریداران عمده تعیین شود. شاید شما مستقیماً از بورس انرژی بشکه نفت یا مگاوات برق نخرید، اما نوسان قیمتها در این بازار مستقیماً روی زندگی شما اثر دارد. برای مثال، وقتی قیمت محصولات پتروشیمی یا حلالها در بورس انرژی بالا میرود، هزینه تولید بسیاری از کالاها از ظروف پلاستیکی گرفته تا رنگ و مواد شیمیایی افزایش مییابد. همچنین، سودآوری بسیاری از شرکتهای بزرگ پالایشی که در سبد سهام عدالت یا پورتفوی بورسی شما هستند، به قیمتهایی بستگی دارد که در این بازار کشف میشود. شفافیت در این بورس مانع رانتخواری شده و باعث میشود سود واقعی تولید به جای دلالها، به چرخه اقتصاد بازگردد.
چرا الان مهم است
تازهناترازی شدید برق در ایران نشان داده که صرفاً با ساخت نیروگاه جدید نمیتوان از بحران عبور کرد. بورس انرژی به عنوان بستری برای کشف قیمت واقعی و مدیریت تقاضا، اکنون بیش از پیش در کانون توجه است تا با شفاف کردن معاملات برق، انگیزه سرمایهگذاری بخش خصوصی را زنده کرده و فشار را از روی شبکه سراسری بردارد.
آخرین اخبار با این مفهوم

چالش ناترازی برق؛ چرا افزایش تولید به تنهایی راهکار حل بحران نیست؟
توانیر: قیمت ارزان برق مانع اصلی تراز شدن شبکه است؛ راهکار نهایی، بازارمحوری و مدیریت مصرف است.
۲ تیر ۱۴۰۵