اوراق سبز
اوراق سبز در واقع یک روش سرمایهگذاری است که در آن شما پولتان را به دولت یا یک شرکت بزرگ قرض میدهید تا آنها پروژههایی را اجرا کنند که به نفع محیطزیست ایران است. برخلاف اوراق معمولی که ممکن است صرف هر هزینهای شود، ناشر این اوراق متعهد میشود که سرمایه جمعآوری شده را فقط در مسیرهایی مثل ساخت نیروگاههای بادی، نوسازی ناوگان حملونقل عمومی برای کاهش آلودگی هوا یا مدیریت منابع آب مصرف کند. برای یک سرمایهگذار ایرانی، خرید این اوراق شبیه به خرید اوراق مشارکت یا اخزا است؛ یعنی سود مشخص و امنیت بالایی دارد، اما با یک تفاوت مهم: شما با پولتان مستقیماً به جنگ بحرانهایی مثل خشکسالی یا آلودگی کلانشهرها میروید. مثلاً وقتی شهرداری برای برقی کردن اتوبوسها اوراق سبز منتشر میکند، شما علاوه بر دریافت سود سالانه، در واقع به کاهش دود و ترافیک شهر خودتان هم کمک کردهاید و این یعنی دارایی شما همزمان با رشد مالی، به بهبود کیفیت زندگیتان هم کمک میکند.
چرا الان مهم است
تازهناترازی شدید برق در تابستان و زمستان، دولت و بخش خصوصی را به سمت نیروگاههای تجدیدپذیر کشانده است. اما چون ساخت این نیروگاهها هزینهبر است، بحث «اوراق سبز» برای جذب سرمایههای مردم مطرح شده؛ ابزاری که قرار است پول را از جیب سرمایهگذار به پروژههای محیطزیستی برساند، هرچند چالشهای ساختاری اقتصاد ایران هنوز مانع از جذابیت کامل این مسیر شده است.
آخرین اخبار با این مفهوم

چالشهای سرمایهگذاری در برق سبز؛ چرا قیمت بالا به تنهایی کافی نیست؟
سرمایهگذاران برق سبز برای ورود به بازار، به جای قیمتهای دستوری، خواستار ثبات مقرراتی و کاهش بروکراسی هستند.
۳۱ خرداد ۱۴۰۵