
خیز ایران برای بازپسگیری بازار نفت آسیا؛ هدفگذاری تولید ۳.۳ میلیون بشکهای
ایران با استفاده از معافیتهای موقت، در حال تخلیه ذخایر ۸۰ میلیون بشکهای و هدفگذاری تولید ۳.۳ میلیون بشکهای است.
چرا با وجود معافیتهای قانونی، پالایشگاههای ژاپن و کره جنوبی همچنان از بارگیری نفت ایران وحشت دارند؟
پاسخ را از دستیار بپرسنکات کلیدی خبر
چرا این خبر مهم است؟
افزایش صادرات نفت به معنای ورود منابع ارزی جدید به کشور است که میتواند فشار تورمی را کاهش داده و بودجه عمرانی را تقویت کند.
نکات پنهان خبر
بحران واقعی ایران نه در 'فروش' نفت، بلکه در 'حفظ' سطح تولید است؛ آمارهای ریستاد انرژی نشان میدهد که بدون سرمایهگذاری در فناوریهای ازدیاد برداشت، جهش فعلی تولید به دلیل فرسودگی میادین، عمر کوتاهی خواهد داشت.
نگاه دیگر
برخی منتقدان معتقدند گشایش فعلی صرفاً یک 'تنفس تاکتیکی' از سوی واشنگتن است و بدون توافق مکتوب، پالایشگاههای بزرگ هرگز قراردادهای بلندمدت با ایران امضا نخواهند کرد.
منتظر چه باید بود؟
باید منتظر ماند و دید آیا در پایان بازه ۶۰ روزه، قراردادهای رسمی خرید نفت توسط پالایشگاههای بزرگ هند و کره جنوبی امضا میشود یا خیر.
اگر…؟
اگر مذاکرات ۶۰ روزه بدون نتیجه پایان یابد، سرنوشت محمولههایی که هماکنون در مسیر آسیا هستند چه میشود؟
پاسخ را از دستیار بپرسپژواک تاریخی
بازگشت به شرایط پس از برجام در سال ۲۰۱۵ که ایران توانست به سرعت سهم بازار خود را از رقبای منطقهای پس بگیرد.