
جزئیات ثبت برنامه تولید ۱۴۰۵ برای دریافت سهمیه ارزی واردات مواد اولیه
تولیدکنندگان فاقد سابقه واردات میتوانند با ثبت برنامه تولید ۱۴۰۵، سهمیه ارزی برای تامین مواد اولیه دریافت کنند.
چرا دولت برای تخصیص ارز تابستان، به جای سوابق گذشته، به سراغ برنامههای تولید سال ۱۴۰۵ رفته است؟
پاسخ را از دستیار بپرسنکات کلیدی خبر
۱
امکان ثبت برنامه تولید سال ۱۴۰۵ در سامانه جامع تجارت برای واحدهای تولیدی که سهمیه ارزی خودکار دریافت نکردهاند، فعال شد.
۲
این تسهیلات مخصوص واحدهایی است که به دلیل نداشتن سابقه واردات در دو سال اخیر، مشمول سهمیهبندی فصل تابستان نشده بودند.
۳
فرآیند تایید درخواستها شامل سه مرحله بررسی در ادارات کل استانی، دفاتر تخصصی و در نهایت معاونتهای ذیربط وزارت صمت است.
۴
سهمیه ارزی تخصیصیافته به این واحدها حداکثر معادل ۳۰ درصد ظرفیت مندرج در پروانه بهرهبرداری آنها خواهد بود.
چرا این خبر مهم است؟
اگر تولیدکننده هستید و به دلیل نداشتن سابقه واردات از سهمیه ارز دولتی محروم ماندهاید، این مصوبه راه تنفسی برای تامین مواد اولیه و تداوم تولید شماست.
نکات پنهان خبر
دولت با این اقدام در تلاش است تا نقیصه «ملاک سابقه واردات» را که مانع رشد واحدهای نوپا یا در حال توسعه میشد، از طریق ثبت برنامههای آتی جبران کند.
منتظر چه باید بود؟
واحدهای متقاضی باید بلافاصله نسبت به بارگذاری اسناد اقدام کنند تا مراحل تایید سهگانه پیش از پایان فصل تابستان طی شود.
اگر…؟
اگر واحدهای تولیدی نتوانند تاییدیه دفاتر تخصصی را بگیرند، آیا راه جایگزینی برای تامین ارز خواهند داشت؟
پاسخ را از دستیار بپرسپرسشهای باز
پاسخ را از دستیار بپرساین خبر چگونه به شما اثر میگذارد؟
کاوش بیشتر
پاسخ را از دستیار بپرسبیشترین تاثیر این خبر بر چیست؟
واحدهای تولیدی فاقد سابقه واردات
امکان خروج از بنبست تامین مواد اولیه و دریافت سهمیه ارزی
واحدهای تولیدی دارای سهمیه خودکار
عدم امکان ثبت مجدد سند در این مرحله به دلیل دریافت سهمیه بر مبنای سوابق
مفاهیم اقتصادی این خبر
معنای هر مفهوم را در دانشنامه بخوانید۱
۲
آمار کلیدی
۳۰ درصد
حداکثر سهمیه ارزی تخصیصی از ظرفیت پروانه بهرهبرداری
۲ سال
ملاک سابقه واردات برای تخصیص خودکار سهمیه