
چرا زنان بازمانده حق عائلهمندی دریافت نمیکنند؟ پاسخ صریح تامین اجتماعی
تامین اجتماعی اعلام کرد حق عائلهمندی فقط به مردان بازنشسته تعلق میگیرد و زنان بازمانده مستمریبگیر مشمول آن نیستند.
چرا قانون تامین اجتماعی حق عائلهمندی را صرفاً یک مزیت مردانه میبیند و زنان بازمانده را از آن محروم میکند؟
پاسخ را از دستیار بپرسنکات کلیدی خبر
چرا این خبر مهم است؟
این خبر تکلیف واریزیهای جانبی برای هزاران زن بازمانده را روشن کرده و نشاندهنده محدودیتهای قانونی در پرداخت مزایای رفاهی است.
نکات پنهان خبر
سازمان با تعریف حق عائلهمندی به عنوان مزیتی برای «مردان دارای همسر تحت تکفل»، عملاً این حق را از حالت یک مزیت عمومی خارج و به یک ابزار حمایتی جنسیتی تبدیل کرده است که در آن زن نمیتواند جایگاه مشابهی داشته باشد.
نگاه دیگر
برخی حقوقدانان معتقدند با توجه به تورم و شرایط اقتصادی، تفکیک جنسیتی در پرداخت مزایای رفاهی بازنشستگان با عدالت اجتماعی مغایر است.
منتظر چه باید بود؟
احتمال میرود کانونهای بازنشستگی برای اصلاح این تبعیض قانونی و شمولیت زنان بازمانده در دریافت مزایای رفاهی، رایزنیهای جدیدی را آغاز کنند.
اگر…؟
اگر دیوان عدالت اداری این تفسیر سازمان را ابطال کند، بار مالی آن برای صندوق تامین اجتماعی چقدر خواهد بود؟
پاسخ را از دستیار بپرس