
هوش مصنوعی؛ سلاح جدید واشنگتن برای هژمونی جهانی و اسارت دیجیتال متحدان
آمریکا با محدود کردن دسترسی جهانی به هوش مصنوعی، این فناوری را به اهرم فشاری برای حفظ قدرت جهانی تبدیل کرده است.
آمریکا حاضر است ۸۰ درصد درآمد یکی از بزرگترین شرکتهای فناوریاش را فدا کند تا فقط یک برتری کوچک در میدان نبرد آینده داشته باشد...
نکات کلیدی خبر
چرا این خبر مهم است؟
این تصمیم میتواند دسترسی کسبوکارها و محققان غیرآمریکایی را به ابزارهای حیاتی آینده قطع کرده و هزینههای فناوری را برای بقیه جهان افزایش دهد.
نکات پنهان خبر
استفاده از بهانه «ایمنی هوش مصنوعی» برای محدودیتهای صادراتی، در واقع پوششی برای ناسیونالیسم تکنولوژیک و ایجاد وابستگی ساختاری در متحدان است.
نگاه دیگر
برخی معتقدند این محدودیتها برای جلوگیری از دستیابی گروههای تروریستی به ابزارهای ساخت سلاحهای بیولوژیک ضروری است و جنبه سیاسی ندارد.
منتظر چه باید بود؟
تشدید رقابت جهانی برای ساخت مراکز داده مستقل و سرمایهگذاری سنگین کشورها در زیرساختهای انرژی برای فرار از انحصار آمریکا.
اگر…؟
اگر اروپا موفق شود یک کنسرسیوم هوش مصنوعی مشابه ایرباس ایجاد کند، آیا میتواند از اسارت دیجیتال آمریکا خارج شود؟
پاسخ را از دستیار بپرسپژواک تاریخی
این وضعیت یادآور محدودیتهای صادراتی فناوری رمزنگاری در دهه ۱۹۷۰ و انحصار جنگندههای اف-۲۲ توسط آمریکا برای حفظ برتری نظامی است.