سازوکار معاملات بورس۱ خبر

قطع‌کننده مدار

قطع‌کننده مدار در بورس تهران مثل فیوز برق عمل می‌کند؛ زمانی که نوسان قیمت‌ها از حد مجاز فراتر برود، معاملات به‌طور خودکار متوقف می‌شود. این ابزار طراحی شده تا در روزهای پرآشوب، جلوی سقوط آزاد بازار یا صعودهای حبابی و بی‌منطق را بگیرد و به معامله‌گران فرصت دهد تا به جای تصمیماتِ لحظه‌ای و از سرِ ترس، کمی تامل کنند. در بازار سرمایه ایران، اگر شاخص کل بیش از ۵ درصد تغییر کند، این فیوز می‌پرد و بازار برای مدتی تعطیل می‌شود. برای شما که نگران سرمایه‌تان هستید، این توقف یعنی بازار اجازه نمی‌دهد در اوجِ وحشتِ عمومی، دارایی‌تان را به ثمن بخس بفروشید. مثلاً وقتی یک خبر سیاسی ناگهانی باعث صف‌های فروش سنگین می‌شود، قطع‌کننده مدار با متوقف کردنِ روند، از نابودی یک‌باره ارزش سبد سهام شما جلوگیری می‌کند تا هیجانِ بازار تخلیه شود.

چرا الان مهم است

تازه

با ریزش سنگین بازارهای جهانی و هراس از خروج سرمایه در بورس‌های بزرگ، بحث فعال‌سازی «قطع‌کننده مدار» برای جلوگیری از سقوط آزاد قیمت‌ها دوباره داغ شده است. در ایران نیز که نوسانات شدید ارزی و سیاسی مستقیماً بر تابلوی بورس تهران اثر می‌گذارد، شناخت این ترمز اضطراری برای سهامدارانی که نگران قفل شدن نقدینگی و ریزش دارایی خود هستند، حیاتی است.

آخرین اخبار با این مفهوم

سد پکن مقابل خروج سرمایه؛ سقوط سنگین بورس‌های آسیا با لیدری غول‌های فناوری

سد پکن مقابل خروج سرمایه؛ سقوط سنگین بورس‌های آسیا با لیدری غول‌های فناوری

چین راه سرمایه‌گذاری در بورس‌های خارجی را بست؛ همزمان نگرانی از حباب هوش مصنوعی باعث سقوط بورس‌های آسیا شد.

۵ تیر ۱۴۰۵