ذخیرهسازی نفت
ذخیرهسازی نفت به زبان ساده یعنی انبار کردن طلای سیاه در تانکرهای بزرگ فلزی یا روی کشتیهای غولپیکر در دل دریا. وقتی تقاضا در بازار جهانی کم میشود یا به دلیل محدودیتهای سیاسی مثل تحریم، خریدار نقد وجود ندارد، دولتها نفت را ذخیره میکنند تا چاههای نفت بسته نشوند. این کار دقیقاً مثل این است که کشاورزی محصولش را در سردخانه بگذارد تا در زمان و قیمت بهتری به بازار عرضه کند.
برای ما ایرانیها، حجم ذخایر نفت یک دماسنج اقتصادی است. وقتی خبر میرسد که حجم «ذخیرهسازی روی آب» ایران افزایش یافته، یعنی صادرات با مانع روبرو شده و احتمالاً درآمدهای ارزی دولت کاهش مییابد؛ اتفاقی که میتواند باعث نوسان قیمت دلار در بازار تهران شود. در مقابل، کاهش این ذخایر معمولاً نشانه رونق صادرات، ورود ارز بیشتر به کشور و ثبات نسبی در بودجه سالانه است.
آخرین اخبار با این مفهوم

کاهش پیشبینی قیمت نفت برنت توسط بارکلیز در پی تسهیل تردد در تنگه هرمز
افزایش عرضه نفت از تنگه هرمز و بازگشت آرامکو به پایانههای صادراتی، بانکهای بزرگ را به کاهش پیشبینی قیمت نفت واداشت.
۶ تیر ۱۴۰۵