خروج پول حقیقی
خروج پول حقیقی یعنی در ترازوی معاملات بورس، کفه فروشندگانِ عادی و غیردولتی سنگینتر شده است. در این حالت، مردم عادی سهام خود را میفروشند و در مقابل، شرکتهای بزرگ، بانکها یا صندوقهای سرمایهگذاری (حقوقیها) آن سهام را میخرند. وقتی میگوییم پول حقیقی خارج شده، یعنی نقدینگی از جیب مردم به سمت حسابهای بانکی یا بازارهای موازی مثل دلار و طلا حرکت کرده است.
این شاخص برای سهامداران خرد بسیار حیاتی است چون نشان میدهد «جوِ بازار» چطور است. مثلاً وقتی در اخبار بورس تهران میشنوید که هزار میلیارد تومان پول حقیقی خارج شده، یعنی ترس یا ناامیدی میان مردم بالا رفته و آنها ترجیح دادهاند عطای سود بورس را به لقایش ببخشند و پولشان را در جای امنتری پارک کنند. تداوم این وضعیت معمولاً باعث رکود در قیمت سهام میشود، چون خریدارِ بزرگ (حقوقی) معمولاً با حوصله و در قیمتهای پایین خرید میکند و عجلهای برای بالا بردن قیمت ندارد.
چرا الان مهم است
تازهاین روزها با ابهام در سیاستهای پولی و نرخ بهره، شاهد احتیاط معاملهگران خرد در بازار سرمایه هستیم. وقتی سرمایهگذاران حقیقی به دلیل ترس از کاهش سودآوری شرکتها، سهام خود را فروخته و نقدینگی را به قصد بازارهای موازی یا سپرده بانکی از بورس خارج میکنند، زنگ خطر رکود به صدا درمیآید؛ وضعیتی که مستقیماً بر عمق معاملات و توان صعودی شاخص کل اثر میگذارد.
آخرین اخبار با این مفهوم

عقبنشینی بورس از قلههای تاریخی؛ کوچ ۷ هزار میلیارد تومان نقدینگی به پناهگاههای امن
بورس تهران پس از ثبت رکورد، وارد فاز اصلاحی شده و سهامداران حقیقی در حال انتقال سرمایه به صندوقهای درآمد ثابت هستند.
۱ تیر ۱۴۰۵
ترس از تغییر سیاست پولی؛ ترمز صعود بورس کشیده شد
تایید تغییر سیاستهای پولی توسط وزیر اقتصاد، بورس را وارد فاز احتیاط و خروج سنگین نقدینگی کرد.
۳۱ خرداد ۱۴۰۵