فلزات و معادن۱ خبر

استحصال طلا

استحصال طلا یعنی بیرون کشیدن این فلز گران‌بها از دل سنگ‌های معدنی یا بازیافت آن از قطعات الکترونیکی و جواهرات قدیمی. در معادن ایران، سنگ‌ها پس از استخراج، خرد شده و با روش‌های شیمیایی پیچیده، ذرات میکروسکوپی طلا از آن‌ها جدا می‌شود. این فرآیند بسیار دشوار است؛ به‌طوری که گاهی برای تولید تنها چند گرم طلا، باید چندین تُن سنگ معدن جابه‌جا و فرآوری شود تا در نهایت به شکل شمش‌های استاندارد درآید.

برای شما که طلا را به عنوان پناهگاهی در برابر تورم می‌خرید، میزان استحصال داخلی یک متغیر کلیدی است. هرچه بهره‌وری معادنی مثل «آق‌دره» یا «موته» بیشتر باشد، ذخایر طلای کشور تقویت شده و دست بانک مرکزی برای عرضه سکه و کنترل حباب قیمت در بازار تهران بازتر می‌شود. در واقع، رونق استحصال طلا در داخل کشور، به معنای تکیه کمتر به واردات و پایداری بیشترِ ارزش دارایی‌هایی است که به شکل مسکوکات طلا نگهداری می‌کنید.

چرا الان مهم است

تازه

در روزهایی که طلا پناهگاه اصلی سرمایه‌ها در برابر تورم است، فرآیند «استحصال» یا همان بیرون کشیدنِ این فلز از دل سنگ، به موضوعی حیاتی تبدیل شده. توقیف چندین تن سنگ طلا در آذربایجان نشان می‌دهد که به‌دلیل ارزش بالای خروجیِ نهایی، حتی استخراج غیرمجاز سنگ‌های خام هم شدت گرفته؛ اتفاقی که مستقیماً بر مدیریت منابع ملی و عرضه این داراییِ امن در بازار داخلی اثر می‌گذارد.

آخرین اخبار با این مفهوم

ضربت قضایی به استخراج غیرمجاز طلا در آذربایجان؛ توقیف ۱۴ تن سنگ طلا

ضربت قضایی به استخراج غیرمجاز طلا در آذربایجان؛ توقیف ۱۴ تن سنگ طلا

شناسایی ۶ کارگاه غیرمجاز در تبریز و ضبط ۱۴ تن سنگ طلا توسط دستگاه قضایی و نهادهای اطلاعاتی.

۱ تیر ۱۴۰۵