
بورس در دوراهی تورم و عرضه؛ آیا سهام پناهگاه امن سرمایهها میشود؟
بورس تهران علیرغم رشد اندک، با فشار عرضه و خروج پول مواجه شد، در حالی که تورم ۸۸ درصدی جذابیت داراییهای مولد را افزایش داده است.
چرا در حالی که تورم به مرز ۹۰ درصد رسیده، سهامداران همچنان در حال خروج پول از بازار هستند؟
پاسخ را از دستیار بپرسنکات کلیدی خبر
چرا این خبر مهم است؟
با تورم نزدیک به ۹۰ درصد، نگهداری پول نقد به معنای نابودی سریع قدرت خرید است؛ بورس یکی از معدود مسیرهای باقیمانده برای حفظ ارزش سرمایه در برابر جهش قیمتهاست.
نکات پنهان خبر
تضاد معناداری در بازار دیده میشود؛ در حالی که تورم سنگین باید تقاضا برای سهام را شعلهور کند، خروج پول حقیقی نشان میدهد که ترس از نااطمینانیهای سیاسی و نیاز به نقدینگی آنی، فعلاً بر تحلیلهای بنیادی غلبه کرده است.
نگاه دیگر
برخی معتقدند تا زمانی که مداخلات قیمتی دولت در صنایع بزرگ ادامه داشته باشد، حتی تورم ۱۰۰ درصدی هم نمیتواند بورس را به مقصد اول نقدینگی تبدیل کند.
منتظر چه باید بود؟
باید دید آیا نقدینگی خارج شده از صندوقهای اهرمی به سمت سهام بنیادی و داراییمحور حرکت میکند یا راهی بازارهای غیرمولد طلا و ارز میشود.
اگر…؟
اگر نرخ دلار به ثبات برسد اما تورم همچنان بالا بماند، آیا بورس باز هم جذابیت فعلی را برای حفظ ارزش داراییها خواهد داشت؟
پاسخ را از دستیار بپرسپژواک تاریخی
در دورههای جهش تورمی اواخر دهه ۹۰ نیز بورس ابتدا با فاصله از دلار حرکت کرد و سپس با یک رالی صعودی سنگین، عقبماندگی خود را جبران نمود.