
مخالفت قاطع شیخ نعیم قاسم با توافق لبنان و اسرائیل: «این توافق مشروعیتبخشی به اشغالگری است»
شیخ نعیم قاسم توافق لبنان-اسرائیل را خیانت به حاکمیت خواند و بر تفاهمنامه ایران-آمریکا برای آتشبس تأکید کرد.
چرا شیخ نعیم قاسم به جای توافق رسمی دولت لبنان، به یک تفاهمنامه غیررسمی بین ایران و آمریکا استناد میکند؟
پاسخ را از دستیار بپرسنکات کلیدی خبر
چرا این خبر مهم است؟
این موضعگیری نشاندهنده شکاف عمیق میان دولت لبنان و حزبالله است که میتواند اجرای هرگونه توافق آتشبس پایدار در منطقه را با چالش جدی مواجه کند.
نکات پنهان خبر
تأکید مکرر بر «تفاهمنامه ایران و آمریکا» نشان میدهد که حزبالله به دنبال مشروعیتبخشی به یک کانال دیپلماتیک موازی است که در آن نقش منطقهای ایران به رسمیت شناخته شده باشد، نه فقط میانجیگری آمریکا.
نگاه دیگر
در مقابل، حامیان توافق معتقدند این تنها راه واقعبینانه برای توقف ویرانی لبنان و بازگشت آوارگان به جنوب است.
منتظر چه باید بود؟
احتمال تشدید تنشهای سیاسی داخلی در لبنان و دشواری در اجرای بندهای مربوط به نظارت بر سلاح در جنوب لبنان.
اگر…؟
اگر حزبالله به طور عملی مانع اجرای توافق چارچوبی شود، واکنش جامعه بینالملل و اسرائیل چه خواهد بود؟
پاسخ را از دستیار بپرسپژواک تاریخی
مخالفت حزبالله با توافقات دولتی لبنان با اسرائیل یادآور مخالفتهای شدید با توافق ۱۷ می ۱۹۸۳ است که در نهایت لغو شد.