واکنش حزب الله به نقض دوباره آتش بس از سوی اسرائیل

شهادت دو غیرنظامی در حمله پهپادی اسرائیل؛ هشدار حزب‌الله درباره نقض مکرر آتش‌بس

نظامی و دفاعیسیاست خارجی۴ تیر ۱۴۰۵ دنیای اقتصاد

حمله پهپادی اسرائیل به جنوب لبنان و شهادت دو غیرنظامی، توافق آتش‌بس تازه برقرار شده را با چالشی جدی روبرو کرد.

چرا اسرائیل با وجود توافق رسمی، ریسک فروپاشی آتش‌بس را با حملات پهپادی به جان می‌خرد؟

پاسخ را از دستیار بپرس

نکات کلیدی خبر

۱
حزب‌الله لبنان از دومین حمله عمدی ارتش اسرائیل به غیرنظامیان در منطقه دوحه کفررمان طی ۴۸ ساعت گذشته خبر داد.
۲
در این حمله موشکی که توسط یک پهپاد انجام شد، دو شهروند غیرنظامی لبنانی به شهادت رسیدند.
۳
اسرائیل این حمله را با ادعای تهدیدآمیز بودن حضور این افراد توجیه کرده، اما حزب‌الله آن را نقض آشکار توافق می‌داند.
۴
مقاومت اسلامی اعلام کرد که تمامی موارد نقض آتش‌بس توسط اسرائیل را به دقت رصد و ثبت می‌کند.

چرا این خبر مهم است؟

نقض مکرر آتش‌بس در روزهای ابتدایی توافق، خطر فروپاشی صلح شکننده و بازگشت درگیری‌های گسترده منطقه‌ای را به شدت افزایش می‌دهد.

نکات پنهان خبر

تکرار حملات در بازه زمانی کوتاه نشان می‌دهد اسرائیل به دنبال تحمیل استانداردهای امنیتی خود در مناطق مرزی، فراتر از متن توافق آتش‌بس است.

نگاه دیگر

برخی تحلیلگران معتقدند اسرائیل با این حملات قصد دارد مانع از بازگشت نیروهای نظامی حزب‌الله در پوشش غیرنظامی به مناطق مرزی شود.

منتظر چه باید بود؟

باید دید آیا کمیته نظارت بر آتش‌بس و میانجی‌گران بین‌المللی برای مهار این تنش‌ها وارد عمل خواهند شد یا خیر.

اگر…؟

اگر حزب‌الله در واکنش به این حملات، عملیات تلافی‌جویانه انجام دهد، آیا جنگ تمام‌عیار دوباره آغاز خواهد شد؟

پاسخ را از دستیار بپرس

پژواک تاریخی

در جنگ ۳۳ روزه سال ۲۰۰۶ نیز پس از برقراری آتش‌بس، موارد متعددی از نقض توافق گزارش شد که تا مدت‌ها ثبات منطقه را تهدید می‌کرد.

پرسش‌های باز

پاسخ را از دستیار بپرس

این خبر چگونه به شما اثر می‌گذارد؟

کاوش بیشتر

پاسخ را از دستیار بپرس

بیشترین تاثیر این خبر بر چیست؟

غیرنظامیان جنوب لبنان
قرار گرفتن در معرض حملات مستقیم و سلب امنیت جانی
توافق آتش‌بس
خطر فروپاشی و بازگشت به وضعیت جنگی
۱

حزب‌الله از دومین حمله عمدی اسرائیل به غیرنظامیان لبنانی در منطقه کفررمان طی ۴۸ ساعت اخیر خبر داد.

۲

اسرائیل حمله به این شهروندان را با ادعای تهدیدآمیز بودن حضور آن‌ها برای نیروهای خود توجیه کرده است.

۳

حمله پهپادی منجر به شهادت دو غیرنظامی شد و حزب‌الله آن را نقض صریح توافق آتش‌بس دانست.

آمار کلیدی

۲ نفر
تعداد غیرنظامیان شهید شده در حمله اخیر
۴۸ ساعت
بازه زمانی وقوع دو مورد نقض آتش‌بس ادعایی

نهادهای کلیدی خبر

دستیار هوشمند