
تداوم نقض آتشبس در جنوب لبنان؛ حملات پهپادی و توپخانهای اسرائیل به النبطیه
نقض مکرر آتشبس توسط اسرائیل در جنوب لبنان منجر به شهادت دو غیرنظامی و تداوم تنشهای نظامی شد.
چرا با وجود اعلام رسمی آتشبس، ارتش اسرائیل همچنان به خود اجازه حمله به مناطق مسکونی را میدهد؟
پاسخ را از دستیار بپرسنکات کلیدی خبر
چرا این خبر مهم است؟
این حملات نشاندهنده شکنندگی شدید توافق آتشبس است و میتواند جرقهای برای بازگشت درگیریهای گسترده در منطقه باشد.
نکات پنهان خبر
اصرار اسرائیل بر «مهار تهدید» در مناطق مسکونی و مخالفت حزبالله با محدودیت تردد، نشاندهنده تضاد عمیق در تفسیر مفاد آتشبس و چالشهای جدی در اجرای آن است.
نگاه دیگر
اسرائیل مدعی است این حملات نه برای نقض آتشبس، بلکه اقدامی پیشگیرانه برای مهار تهدیدات نظامی در منطقه بوده است.
منتظر چه باید بود؟
باید دید آیا کمیته نظارت بر آتشبس برای جلوگیری از فروپاشی کامل توافق مداخله موثری خواهد کرد یا خیر.
اگر…؟
اگر این حملات منجر به واکنش موشکی حزبالله شود، آیا توافق آتشبس به طور کامل فرو خواهد ریخت؟
پاسخ را از دستیار بپرسپژواک تاریخی
این وضعیت یادآور روزهای پایانی جنگ ۳۳ روزه در سال ۲۰۰۶ است که با وجود قطعنامه ۱۷۰۱، نقضهای پراکنده مرزی تا مدتها ادامه داشت.