
مخالفت صریح ایران با بازرسی آژانس از تاسیسات آسیبدیده در حملات نظامی
ایران بازرسی آژانس از تاسیسات آسیبدیده در حملات نظامی را به دلیل نبود شیوهنامه قانونی و خارج بودن از چارچوب NPT رد کرد.
چرا ایران بر «نبود شیوهنامه» برای بازرسی از سایتهای آسیبدیده تأکید میکند و این موضوع چه تفاوتی با بازرسیهای عادی دارد؟
پاسخ را از دستیار بپرسنکات کلیدی خبر
چرا این خبر مهم است؟
این خبر نشاندهنده مرزبندی جدید ایران در همکاری با آژانس است؛ ایران تلاش میکند مانع از تبدیل شدن خسارات نظامی به ابزاری برای فشارهای نظارتی و جاسوسی صنعتی/نظامی شود.
نکات پنهان خبر
استناد به «نبود شیوهنامه» یک راهبرد حقوقی برای جلوگیری از ایجاد بدعت در بازرسیهاست؛ ایران میخواهد دسترسیهای آژانس را صرفاً در محدوده فعالیتهای صلحآمیز هستهای نگه دارد و نه پیامدهای درگیریهای نظامی.
نگاه دیگر
برخی تحلیلگران غربی معتقدند ممانعت از دسترسی آژانس میتواند به ابهامات درباره ماهیت فعالیتهای این تاسیسات دامن بزند.
منتظر چه باید بود؟
باید منتظر واکنش رافائل گروسی و احتمالاً بازتاب این موضعگیری در گزارش فصلی آژانس و نشست شورای حکام بود.
اگر…؟
اگر آژانس این عدم دسترسی را به عنوان عدم همکاری گزارش کند، آیا پرونده ایران دوباره به شورای امنیت میرود؟
پاسخ را از دستیار بپرس