
فراتر از آتشبس: چرا ایران و آمریکا باید از «منطقه خاکستری» برجام عبور کنند؟
جنگ به بنبست رسید؛ اکنون دیپلماسی تنها راه است، اما توافق نیمبند (مانند برجام) اقتصاد ایران را از بلاتکلیفی خارج نمیکند.
چرا حتی اگر آمریکا تحریمها را تعلیق کند، باز هم ممکن است بانکهای بزرگ جرأت ورود به بازار ایران را نداشته باشند؟
پاسخ را از دستیار بپرسنکات کلیدی خبر
چرا این خبر مهم است؟
اگر مذاکرات دوباره به یک توافق ناقص ختم شود، بانکها و سرمایهگذاران خارجی همچنان از ورود به ایران میترسند و بهبود معیشت مردم محقق نخواهد شد.
نکات پنهان خبر
ترامپ در «اسارت کلامی» خود گرفتار شده است؛ او برای امضای توافق نیاز دارد ثابت کند از اوباما موفقتر بوده، که این موضوع انعطافپذیری او را در مذاکرات به شدت کاهش میدهد.
نگاه دیگر
برخی معتقدند حل جامع اختلافات ۴۷ ساله در یک گام غیرممکن است و توافقات مرحلهای (حتی با وجود منطقه خاکستری) تنها راه واقعبینانه برای کاهش تنشهای فوری است.
منتظر چه باید بود؟
باید دید آیا در مذاکرات سوئیس، طرفین آمادگی عبور از خطوط قرمز سنتی (مانند غنیسازی صفر یا حفظ ساختار تحریمها) را برای رسیدن به یک معامله بزرگ دارند یا خیر.
اگر…؟
اگر نتانیاهو در انتخابات شکست بخورد، آیا مسیر توافق ایران و آمریکا هموارتر خواهد شد یا لابیهای دیگر جای او را میگیرند؟
پاسخ را از دستیار بپرسپژواک تاریخی
این وضعیت یادآور روزهای پایانی جنگ ایران و عراق و پذیرش قطعنامه ۵۹۸ است، جایی که بنبست نظامی، طرفین را به سمت پذیرش واقعیتهای دیپلماتیک سوق داد.