
چرا سرکوب دستوری اجارهبها در اقتصاد تورمی شکست میخورد؟
اجارهبها معلول تورم است؛ سرکوب دستوری قیمت بدون مهار تورم، تنها باعث خروج سرمایه و کاهش عرضه در بازار مسکن میشود.
چطور ممکن است قیمت خانه چند برابر شود اما اجارهداری برای صاحبخانه همچنان یک فعالیت اقتصادی زیانده باشد؟
پاسخ را از دستیار بپرسنکات کلیدی خبر
چرا این خبر مهم است؟
این خبر توضیح میدهد که چرا با وجود قوانین حمایتی، فشار بر مستاجران کاهش نمییابد و چرا بازار اجاره با دستور دولت تنظیم نمیشود.
نکات پنهان خبر
برخلاف تصور عمومی، بازدهی اجاره در ایران (۱-۳٪) بسیار کمتر از تورم است؛ این یعنی اجارهداری عملاً یک فعالیت اقتصادی زیانده شده که منجر به کاهش عرضه مسکن میشود.
نگاه دیگر
برخی معتقدند در شرایط اضطرار اقتصادی، دولت موظف است برای جلوگیری از بیخانمانی گسترده، حتی به قیمت کاهش بازدهی مالکان، سقف قیمتی تعیین کند.
منتظر چه باید بود؟
تداوم اختلافات حقوقی بین موجر و مستاجر و احتمال کاهش بیشتر عرضه مسکن استیجاری در صورت اصرار بر قیمتگذاری دستوری.
اگر…؟
اگر دولت به جای سقف قیمتی، معافیت مالیاتی برای موجرانی که نرخ تورم را رعایت میکنند وضع میکرد، وضعیت بازار چه تغییری میکرد؟
پاسخ را از دستیار بپرسپژواک تاریخی
تجربه مشابه در کشورهای ترکیه و آرژانتین نشان داده که سقفهای دستوری در بلندمدت شکست خورده و بازار خود را با تورم واقعی تطبیق میدهد.