
درجا زدن اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۴؛ بخش غیرنفتی وارد رکود شد
اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۴ با رشد ناچیز ۰.۲ درصدی عملاً متوقف شده و بخش غیرنفتی آن منقبض شده است.
چطور ممکن است در کشوری که ادعای صنعتی شدن دارد، رشد بخش صنعت منفی باشد اما استخراج معادن رشد ۴ درصدی را تجربه کند؟
پاسخ را از دستیار بپرسنکات کلیدی خبر
چرا این خبر مهم است؟
رشد اقتصادی نزدیک به صفر به معنای کاهش فرصتهای شغلی جدید و ثابت ماندن درآمد سرانه است که در بلندمدت قدرت خرید مردم را کاهش میدهد.
نکات پنهان خبر
تضاد میان رشد مثبت نفت (۱.۸٪) و رشد منفی صنعت (-۱.۵٪) نشاندهنده بازگشت به بیماری هلندی است؛ جایی که نفت جورِ ضعف تولید کارخانهای را میکشد اما نمیتواند مانع رکود کل شود.
نگاه دیگر
برخی تحلیلگران معتقدند رشد مثبت در بخش ساختمان (۱.۴٪) و سایر معادن (۴.۱٪) میتواند جرقهای برای خروج از رکود در سالهای آتی باشد.
منتظر چه باید بود؟
باید منتظر واکنش سیاستگذاران برای تحریک تقاضا در بخش صنعت و جبران عقبماندگی شدید در زیرساختهای آب و برق بود.
اگر…؟
اگر رشد بخش نفت هم مانند بخش غیرنفتی منفی میشد، نرخ رشد کل اقتصاد به چه عددی میرسید؟
پاسخ را از دستیار بپرسپژواک تاریخی
این وضعیت یادآور دوران رکود تورمی است که در آن بخشهای واقعی اقتصاد منقبض میشوند اما درآمدهای نفتی ظاهرِ آمار کل را حفظ میکنند.